Yeni Yüzü ile Yumurta

kahvaltıııı

Yıllardır yüksek kolesterol içeriği sebebiyle, kolesterolü yükselttiği için yumurta kalp hastaları baştaolmak üzere bir çok kişiye tüketimi yasaklandı. Hepimiz kolesterol içeriği yüksek diye yıllardır yumurtayı en az düzeyde tüketmeye çalıştık. Fakat yapılan son çalışmalar ile gerçekten yumurta kolesterol konusunda aklandı.

Yumurta, yüksek vitamin ve içeriğinde ki kaliteli protein kaynağı ile çocuklar başta olmak üzere beslenmemizde önemli bir yere sahiptir. 1 yumurtanın içeriğinde 6 gr protein vardır ve bu proteinin hepsini vücut kullanır yani biyoyararlılığı fazladır. Besin içeriğine bakıldığında; protein, fosfor, demir,  B grubu vitaminleri, nikotinik asit, pantotenik asit, biotin, kolin içermektedir. Yumurta sarısında bulunan en önemli mineral maddeler potasyum, kükürt, sodyum ve klorürlerdir. Yumurta akında ise bakır, magnezyum, iyot ve mangan bulunmaktadır. Yumurta sarısında ayrıca demir, bakır, ve fosfor bakımından çok zengin bulunan lesitin adı verilen bir çeşit albümin de bulunmaktadır.  Aşağıda ki tabloda ise yumurtanın besin öğesi değerleri görülmektedir:

 

BESİN ELEMENTİ BÜTÜN BEYAZ SARI
Enerji (kkal) 75 17 59
Protein (g) 6,25 3,52 2,78
Toplam Yağ (g) 5,01 0 5,12
Toplam Karbonhidtrat (g) 0,6 0,3 0,3
Yağ Asitleri (g) 4,33 0 4,33
Doymuş Yağlar (g) 1,55 0 1,55
Tekli Doymamış Yağlar (g) 1,91 0 1,91
Çoklu Doymamış Yağlar (g) 0,68 0 0,68
Kolesterol (mg) 213 0 213

 

Tablo incelendiğinde kolesterolün sarısında ki yüksek kolesterol miktarı dikkat çekmektedir. Araştırmalarda yüksek kolesterol tüketimi ile kan kolesterolü artışı arasında doğru orantı gözlenmiş ve kolesterolden zengin beslenen kişilerde kan LDL artışı ve kolesterolde yükselme olduğunun altı çizilmiş, yumurtanın da yüksek kolesterol içeriğinden dolayı tüketiminin azaltılması tavsiye edilmişti  fakat yapılan son dönem çalışmalarda yumurtanın içeriğinde ki doymamış yağ asitlerinin yüksek olması sonucu kolesterolü arttırmadığı tespit edilmiştir.

Örneğin Barraj L. Ve arkadaşlarının 2008 yılında Amerika’da yaptıkları bir çalışmada günde 1 adet  yumurta tüketiminin  kardiyo vasküler hastalık risklerinin oluşumunda etkisinin %1 den daha az olduğunu fakat sigara kullanımında bu oranın %40 değerlerine ulaştığını göstermiştir.

Yapılan diğer bir araştırmada her gün 1 yumurta tüketen kişilerde LDL, HDL, total kolesterol seviyelerinde artış olmadığı gözlenmiştir. Bu çalışmalarda yumurta kolesterolünün kan kolesterolü üzerinde arttırıcı etkisi olmamasının içeriğinde yüksek doymamış yağ oranının ve lesitin içeriğinin olduğu vurgulanmıştır.

Djousse L. ve arkadaşlarının yaptığı çalışmada ise günlük yüksek yumurta tüketiminin tip 2 diyabet oluşum riskini arttırdığı gözlenmiştir. ABD’de 120 bin kişi üzerinde 15 yıl süreyle yürütülen bir araştırmada, iki grup insandan birinci gruba günde bir adet yumurta verilirken, ikinci gruptakilere yumurtasız bir diyet uygulanmıştır. Araştırmada yumurtanın kalp ve damar hastalıklarını artırdığı sonucu elde edilmemiştir. Aksine yumurtanın A, E, B, B6, B12 ve folat vitaminlerini ihtiva ettiği, bu vitaminlerin ise kalp hastalığı riskini azaltmada rol aldığı bilinmektedir. Burada dikkat edilecek nokta kan kolesterolünde artışlarda ve kalp hastalıklarında sadece diyetten gelen kolesterolün tek başına etkili olmamasıdır. Bunun yanında yaşam tarzı (egzersiz, sigara, alkol kullanımı,stres v.b) ve kalıtsal etkiler de çok önemlidir.

Yapılan haberlerde ‘yumurta aklandı, kolesterolü yükseltmiyor’ denilmesi son araştırmalar ışığında doğrudur fakat bu cümleden istenildiği kadar yumurta yenilebileceği anlaşılmamalıdır. Tüketimi çocuklarda her gün 1 adet, yetişkinler de ise haftada 3-4 adet olarak sınırlanmalıdır.

 

                  Omega 3 Arttırılmış Yumurta

Tavuklara verilen yemlerin Q-3 ile zenginleştirilmesi sonucunda bu yemler ile beslenen tavuk yumurtalarının Q-3 miktarı arttırıldı, bu yumurtalarda normal yumurtada bulunan 40-50 mg ‘dan 500-600 mg seviyesine kadar arttırıldı. Q-3 ün insanlar üzerinde ki yararları;

  • Kandaki iyi huylu kolesterol (HDL) miktarını artırır, kötü huylu kolesterol miktarını azaltır. Damar tıkanıklığını önler.
  • Damar içindeki kan plakalarının birbirine yapışmasını önleyerek, kanın damar içindeki hareketini, akışkanlığını kolaylaştırır.
  • Kalp krizi ve felç riskini azaltır.
  • Deri ve sindirim yollarındaki kanser türlerini önleyici etkisi vardır.
  • Anneden bebeğe antikor geçişini hızlandırır, hücre yenilenmesini sağlar ve çocukların beyin, sinir ve görme yeteneklerinin gelişmesine yardımcı olur.
  • Enfeksiyonlara karşı güçlü bir savunma sistemi kurulmasını sağlar, yaşlanmayı geciktirir.
  • Kan şekeri seviyesinin kontrol altında tutulmasını sağlar.
  • Kadınların adet ve menopoz dönemlerindeki sorunlarının azaltılmasına yardımcı olur.

Bunun yanı sıra piyasada E vitamini arttırılmış, kolesterolü azaltılmış yumurtalarda bulunmaktadır.

 

  • 11 Haziran, 2016