Süt ve Sağlık

suut

Süt; su, yağ, protein, karbonhidrat, mineral ve vitaminlerden oluşmuştur. Bir su bardağı sütte (200ml) yaklaşık olarak 9 g karbonhidrat, 6 g protein ve 6 g yağ bulunmaktadır. Sütte bulunan yağların 2/3’ü doymuş yağlardan oluşmaktadır. Bu nedenle kolesterol problemi yaşayan bireylerin süt ve süt ürünlerini tüketirken dikkat etmeleri ve yağı azaltılmış ürünleri seçmeleri gerekmektedir. Yaşamın her döneminde büyük önem taşıyan süt ve süt ürünleri özellikle büyüme ve gelişme dönemlerinde, ihtiyaçların arttığı gebe ve emziklilikte daha da fazla önem kazanmaktadır.

Süt ve süt ürünleri bu dönemlerde en fazla ihtiyacın arttığı mineral olan kalsiyumun en iyi kaynağı olarak gösterilirler. Kalsiyum çocukların kemik ve diş oluşumlarının tamamlanmasında, ileriki yaşlarda kemik yoğunluğunun azalmasını önlemede, gebe ve emziklilikte artan ihtiyaca bağlı depolardaki azalmayı önlemede yardımcıdır. Ayrıca bir süt ürünü olan yoğurdun sağlığı geliştirici etkisi artık herkesin bildiği bir gerçektir. Yoğurtta bulunan bakterilerin kanser, enfeksiyonlar, gastrointestinal hastalıklar ve astım gibi hastalıkları önleyici etkileri bilinmektedir. Bunun yanında yoğurdun içerdiği probiotik ve prebiotik maddelerin kabızlık, ishal, kalp hastalıkları, şeker, kemik erimesi ve kalın bağırsak kanseri gibi çeşitli rahatsızlıklara iyi geldiği, bağışıklık sistemini güçlendirdiği özellikle immunoglobulin A’dan zengin olduğu, B grubu vitaminler ve folik asit sentezinde yer aldığı, laktozun sindirimini kolaylaştırdığı ve ishali önleyici etkisinin bulunduğu da bilinmektedir.

Normal yetişkinlerde ihtiyaç 2 porsiyon süt veya yoğurt ile karşılanabilmekte ancak ihtiyaçların arttığı gebelik, emziklilik ve büyüme,gelişme dönemlerinde bu ihtiyaç 3-4 porsiyona çıkmaktadır.

 

BESİN GRUPLARI

İçerik

Süt ve ürünleri Protein, kalsiyum, fosfor, B2, B12, A vitamini
Et, Yumurta, Kurubaklagil Protein, demir, çinko, magnezyum, fosfor, B6, B12, B1 ve A vitamini
Sebze ve Meyveler Folik asit, beta karoten, E vit, Cvit, B2 vitamini, kalsiyum, potasyum, demir, magnezyum, posa ve çeşitli antioksidanlar
Ekmek ve Tahıllar B12 dışındaki vitaminler, özellikle B1 Vit.

 

  • 11 Haziran, 2016