Şok Diyetler

7.sok-diyetler

Kışın yediğimiz yiyeceklerde ki yağ ve kalori miktarlarının artması, günlük aktivitenin azalması gibi nedenlerle genellikle kış aylarında ağırlık artışları gözlenir. Artık havaların yavaş yavaş ısınması ile ince kıyafetler vücutta fazla kiloyu saklayamaz ve en hızlı zayıflama yöntemleri ile güzel bir vücut yapısına kavuşmak isteriz. Bununla beraber haftada 4-5 kilo verdiren farklı seçenekler içeren çok düşük kalorili, bir çok besin öğesini yetersiz içeren diyetlere yöneliriz. Protein diyeti, meyve diyeti, sıvı diyeti, lahana çorbası diyeti gibi bir çok farklı diyet.

Bu diyetler incelendiğinde çoğunun tek yönlü, yetersiz ve dengesiz besinlerden oluştuğu görülmektedir. Şöyle düşünelim standart matbuğ yazılmış bir diyeti 47 yaşında 130 kişi içinde, 26 yaşında 67 kg olan kişiye de bu diyetle zayıflayacaksınız diyorlar, peki sizce bu mantıklı ve sağlıklı mıdır? Önemli olan tartıda daha düşük rakamlar görmek değil, beden olarak incelmektir. Bu da ancak yağ kaybederek olur. Herkesin nasıl farklı bir karakteri varsa, herkesin vücudunun çalışması da birbirinden farklıdır. Bu yüzden yeryüzündeki her bireyin kendine özgü uygulayacağı  beslenme programı farklıdır.

Fakat burada önemli olan tartıda kaç kilo olduğumuz mu? Yoksa olmamız gereken ağırlıkta, sağlıklı yağ yüzdesine sahip bir vücuda sahip olmak mı? Önce cevaplanması gereken soru bu. Çünkü bu tür çok düşük kalorili, kısa sürede fazla kilo kayıplarına sebep olan diyetlerde ağırlık kayıpları yağdan değil, su ve kastan olmaktadır. Ayrıca bu diyetler ile metabolizma hızı yavaşlamakta, verilen kilolar hızla geri alınmakta ve daha sonrasında yapılan diyetlerde kilo vermek daha da zorlaşmaktadır. Bunun yanında sık sık bu tür diyetleri uygulayan kişilerde sindirim ve sinir sistemi bozuklukları, anemi, yorgunluk, baş dönmeleri, bulantı ve kusma problemleri görülebilmektedir. Zayıf olmak adına yapılan diyetler uzun vadede bir çok hastalığa sebep olmaktadır. Bu diyetlerin metabolizmaya verdiği zararlar yanında en büyük zararı da psikolojik problemlere sebep olmalarıdır. Bu diyetlerin B grubu vitaminleri içermemesi sonucunda unutkanlık, dikkatsizlik, iş performansında düşüklük, depresyon, uyku bozuklukları görülmekte uzun dönemde de anoreksia, bulimia gibi psikolojik hastalıklara sebep olduğu bilinmektedir.

Ayrıca unutulmamalıdır ki bazı fazla kilo alımları sadece yeme davranış bozukluğu sonucu oluşmayabilir. Herhangi bir hastalık sonucunda direkt veya indirekt olarak şişmanlığı tetiklemiş olabilir. Böyle bir durumda yapılan bilinçsiz zayıflama diyetleri ile sağlık problemlerinin daha da artmasına sebep olabilirsiniz.

Zayıflama; size uygun beslenme ve egzersiz programlarının uygulandığı, diyetisyen ve uzman doktor kontrolünde olmalıdır. Kısa süreli, sadece zayıflama amaçlı olmamalı, ideal kiloya gelindiğinde mutlaka bireye kilo koruma programı düzenlenmeli ve bundan sonraki yaşamında nasıl bir beslenme programı uygulayacağı ‘davranış değişikliği tedavisi’ olarak kişiye anlatılmalıdır. Beslenme şeklinizi değiştirmeden yaptığımız zayıflama yöntemleri, zayıflama ilaçları kullanmak, masaj, mezoterapi, akapunktur gibi yöntemler sadece kilo o süre içinde kilo vermemizi sağlar, kiloyu korumak kilo vermekten daha önemlidir ve sadece uzun dönemde sağlıklı beslenmeyi hayatımıza yerleştirmekle korunabilir, kalıcı kilo vermede en önemli nokta budur.

 

SORULARLA  ZAYIFLAMA

S1- Su içsem yarıyor, ne yapsam zayıflayamıyorum, başkalarından ne farkım var?

C1- Başkalarından farkınız metabolizma hızınız. Bazı insanların diğerlerine göre daha az yediği halde kilo almalarının nedeni metabolizma hızlarının daha yavaş olmasıdır. Bu hızı da genetik farklılıklar, yaş, cinsiyet, vücut yağ/kas oranı, tiroid hormonları gibi bir çok faktör etkiler.

 

S2- Arkadaşımın uyguladığı diyet benim için de uygun mudur?

C2- Hayır değildir. Her insanın yukarıda anlattığımız sebeplerle farklı enerji ihtiyaçları vardır. Bu farklardan dolayı herkesin diyet tedavisi de farklıdır yani bireye özeldir.

 

S3- Bölgesel olarak zayıflamak için ne yapmalıyım?

C3- Bölgesel olarak zayıflamak mümkün değildir. Metabolik olarak en son aldığımız yağ  zayıflama sürecinde ilk kullanılır. En sık yapılan yanlış karın ya da bacak kaslarını çalıştırarak göbek ve basenlerdeki yağlardan kurtulunabilineceğidir. Bu tür egzersizlerle karnınızı ya da bacaklarınızı daha sıkı hale getirmeniz mümkün olsa da buradaki yağ kitlesinde bir değişiklik sağlayamazsınız.

 

S4- Hem her istediğimi yemek hem de zayıflamak istiyorum. İlaç kullanarak bunu yapmak mümkün müdür?

C4- Hayır değildir. Zayıflama tedavisinde önce diyet + egzersiz uygulanır, sonuç alınamazsa uzmanlarca kontrollü bir şekilde ilaç kullanılır ancak bu süreçte de diyet + egzersize devam etmek gereklidir. Zayıflama tedavisinin başarısı için yeme davranışlarının düzeltilmesi şarttır ve hiçbir ilaç bunu sağlayamaz.

 

S5- Yemek yemek bir mutluluk aracı mıdır?

C5 Evet. Bazı insanlar yaşamlarındaki boşlukları ya da stresi bir şeyler yiyerek telafi etmeye çalışırlar, ancak bu bir süre sonra kilo almayla sonuçlanınca kişi yakaladığı geçici mutluluğu kaybeder ve tekrar başa dönmüş olur. Kazanılan bu yeni mutsuzluk kaynağı bireyde pişmanlık, kendini beğenmeme ve kendine güvensizlik hatta belki de depresyon gibi daha ciddi sorunlar oluşturabilir.

 

S6- Sabahları limonlu sıcak su ya da zayıflama çayları içerek zayıflamak mümkün mü?

C6- Hayır değil. Zayıflama çaylarının diüretik etkileri fazla sıvı atımına neden olur. Aynı şey sauna  eşofmanlar için de geçerlidir. Onlar da terleterek sıvı atımını sağlarlar. Bu durumda verilen kilo yağ değil sudur ve su içtiğiniz zaman eski halinize dönersiniz.

 

S7- Gün içinde fazlasıyla hareket ediyorum (ev işi, koşuşturma…), ayrıca egzersiz yapmama gerçekten gerek var mı?

C7- Evet var. Gün içindeki rutin işleriniz çerçevesinde yaptığınız hareketler egzersiz olarak değerlendirilemez. Ayrıca bilinçsizce yapılan egzersizler de sağlığınız için risk teşkil edebilir. Egzersizin faydalı olabilmesi için önemli olan süresinin çok uzun olması ya da çok yoğun yapılmasından ziyade doğru nabızla ve uygun sürede yapılmasıdır ki bu da her birey için farklıdır.

 

S8- Şişmanlık gerçekten bir hastalık mıdır yoksa sadece bize  görsel olarak rahatsızlık veren bir durum mudur?

C8 Şişmanlık bir hastalıktır. Vücudunuzda olması gerekenin üzerinde yağ bulunması sadece size görsel açıdan rahatsızlık vermekle kalmıyor aynı zamanda şeker hastalığı, kalp-damar hastalıkları, yüksek tansiyon, safra kesesi taşları, gut, bazı kanser türleri, eklemlerde rahatsızlıklar ve daha birçok  hastalığa da açık davetiye veriyor, hatta onların nedeni olabiliyor. Bu durumda bu kadar riskli bir şeyi sadece görsel rahatsızlık kaynağı olarak düşünmek çok masum bir ifade olarak kalıyor.

  • 5 Haziran, 2016