Ramazanda Kilo Almak Kaçınılmaz Mıdır?

Traditional arabic tea with dry madjool dates and rock sugar nabot. Selective focus. Copy space background.

Ramazan boyunca, oruç tutanların çoğunun ortak şikayeti kilo almaktır. Tüm gün aç kalmamıza ve akşam az yememize rağmen ağırlık artışının olduğunu görürüz. Toplamda yediğimiz besinlerden daha az miktarda tüketmemize rağmen ramazan boyunca kilo alırız. Bu durumda ramazanda mutlaka kilo mu alınır yoksa biz beslenme düzenimizde hata yaptığımız için mi kilo alırız?

Açlıkta metabolizma kendisini korumak için metabolizma hızını yavaşlayacaktır yani dinlenirken vücudun harcadığı enerji azalacaktır, bu doğal bir süreçtir. Yemek yedikten  4-5 saat sonra kan şekerimiz düşmeye başlar, kan şekerinin düşmeye başlaması ile vücut depolarını korumak ve açlığa karşı güçlü olabilmek için kendini çeker ve metabolizma hızı açlık ile gün içinde yavaşlatır. Bu noktada metabolizma hızı yavaşladığı için kişi aynı miktarda besin tüketse bile ağırlık artışı olacaktır. Bu noktada metabolizma hızını hızlandırmak için en önemli nokta az az sık sık beslenmektir; peki metabolizma hızını arttırmak için neler yapılabilir?

Özellikle sahura kalkılmalıdır eğer kalkıp yemek yenmek istenmiyorsa 1 bardak süt ile beraber kepekli bisküvi yenilebilir fakat az da olsa mutlaka kalkılarak arada bir şeyler tüketilmelidir. Ayrıca tüketilecek besinler de hafif ve kalorisi düşük besinler olmalıdır, kahvaltı tercih edilebilir. Tost, meyve salatası, buğday gevreği+süt kolay hazırlanıp tüketilecek diğer besin tercihleridir. Metabolizma hızını hızlandırmak için diğer izlenecek diğer bir yol ise iftarda birden tüm besinleri yemek yerine bölerek ve ara vererek besinleri tüketmektir. Çorba ve iftariyeliklerden bir miktar tükettikten sonra ana yemeğe geçmek için bir süre beklenmeli, yemek çok yavaş yenmeli (çatalı ve bıçağı her lokmadan sonra elimizden bırakma burada uygulanabilecek bir yöntemdir, yemek yeme hızımızı yavaşlatır) , yemek üzerine hemen tatlı, meyve, kuruyemiş tarzı besinler tüketilmemelidir. Bunlar 1 saat aralıklı olarak tüketilmelidir. Diğer bir metabolizmayı hızlandırmak için yapılacak olan ise yemekten sonra hareket etmektir. Genellikle kan şekeri çok düşük olarak yemeğe başlarız, bu noktada yediğimiz besinler sonrasında hızla kan şekeri yükselir ve ardından hızla düşer; işte bu durum bizim iftardan sonra şekerleme yapma isteğimizi oluşturur. Sakın yemekten sonra biraz uzanayım demeyin, yemek bitiminden sonra masadan kalkıp gezininiz ve bir süre bekledikten sonra kendinizi çok yormayacak, hafif yürüyüş tarzı bir egzersiz yapmak metabolizma hızını arttıracaktır.

Ramazan botunca su tüketimi azalmaktadır. Unutulmamalıdır ki çay, kahve tarzı içecekler su yerine geçmez, bu yüzden bol su tüketmeyi unutmayınız.

 

  Ramazanda tok kalmak için hangi besinler tüketilebilir?

Kan şekerini hızla yükseltmeyen, glisemik indeksi düşük besinler tercih edilmelidir. Yani beyaz ekmek yerine kepekli ekmek,  pirinç yerine bulgur gibi. Ayrıca sıvı besinler mideyi çabuk terk eder, bu yüzden çorba, ayran tarzı besinler yerine protein ve posalı besinleri tercih etmeliyiz. Bunun haricinde karpuz tarzı besinler de şişkinlik yapacağından özellikle sahurda tercih edilmemelidir.

Protein tüketimine dikkat! Proteinin termik enerjisi yani vücudun proteini sindirirken harcadığı enerji yüksektir. Özellikle iftarda sadece sebze yemeği yanında pilav, pide tarzı besinler tüketmeyiniz. Sebze, salata tarzı besinler yanında mutlaka tavuk, köfte, balık, hindi tarzı protein içeren besinleri alınız. Özellikle ramazanda balık tüketiminin düşmesi ile Q-3 alımının azalmaması için sebze yemeği yanında salatanın üzerine ton balığı koymayı tercih edebilirsiniz. Soya ve kurubaklagillerde diğer protein kaynaklarıdır. Gaz ve şişkinlik probleminiz varsa süt olarak laktozsuz sütleri veya soya sütünü, probiyotik yoğurtları tercih ediniz. Şişkinliğin azalması için iftardan sonra rezene çayı içiniz.

  • 10 Haziran, 2016