Okul Dönemi Çocuk Beslenmesi

Grundschüler melden sich

Okulların açılması ile birlikte çocukların okulda neler yemesi gerektiği tartışılmaya başlandı.  Çocukların  sağlıklı olarak okula devam etmeleri için yeterli ve dengeli beslenmeleri onlar için büyük önem taşır. Peki okula giden bir çocuğun beslenmesinde nelere dikkat edilmeli?


Çocukluk çağında büyüme ve gelişme süreci devam etmektedir, bu yüzden enerji ve besin öğeleri gereksinimleri fazladır. Ayrıca okulda hızlı öğrenme, bilgi ve beceri kazanma süreci devam etmektedir. Çocuğun  bu dönem de ki beslenme alışkanlığı yetişkinlikte ki beslenme alışkanlıklarının belirlenmesinde ve  ileride ki şeker hastalığı, kalp hastalığı gibi kronik hastalık risklerinin oluşumunda da  etkindir. Bu yüzden okula devam eden çocukların beslenme alışkanlıklarına dikkat edilmeli, neyi ne kadar yemesi gerektiği çocuğa açıklanmalıdır. Bu konuda öncelikle çocuğunuza anne-baba olarak siz iyi örnek olmalısınız. Babası televizyon karşısında cips yiyen ya da annesi sebzeyi görünce yüzünü buruşturan bir çocuktan aksi davranışları beklemek mümkün değildir.

 

  1. Eve cips-çikolata-kolalı içecekler- hazır meyve suları gibi besinleri almayın. Bu tip gıdalarla ev   ortamında karşılaştırmayın. Israr ederse onunla oturup bu tip besinlerin bünyesine nasıl zarar verdiğini uygun bir dille anlatın ama sakın korkutmayın.
  2. Sabah kahvaltısı günün en önemli öğünüdür. Yapılan araştırmalarda kahvaltı eden çocukların etmeyenlere göre başarı düzeylerinin, derse ilgilerinin daha yüksek olduğu, daha kolay öğrendikleri görülmüştür.
  3. Beslenme çantasını siz hazırlıyorsanız kek-kurabiye-börek-meyve suyu gibi besinler yerine “sandviç + süt/ayran + meyve” tarzında daha düşük kalorili daha dengeli mönüler hazırlayınız.
  4. Okulda yemek veriliyorsa okul yönetiminden mönüleri isteyin ve çocuğunuzu seçimler konusunda bilgilendirin. Ayrıca evdeki yemeğini okulda yemediklerini tamamlayacak şekilde organize edin. Okul mönülerinin beslenme ve diyet uzmanı tarafından hazırlanmış olmasını okul yönetiminden isteyiniz.
  5. Çocuğunuzu oyunlara ve harekete teşvik edin. Hatta siz de onunla birlikte hareket edin. Unutmayın çocuklar çoğunlukla anne-babalarını örnek alırlar.
  6. Ara öğün alışkanlığı kazandırın. Bu öğünlerde meyve, sandviç, süt, sütlü tatlı, sebze çubukları gibi alternatifler sunun.
  7. Sevmediği bir besin grubu varsa bir diyetisyene danışın. Yerine ne verebileceğinizle ilgili size yardımcı olacaktır.
  8. Asla diyet için zorlayıcı olmayın ve çocuğu listelere mahkum etmeyin. Yavaş yavaş ve kademeli olarak alışkanlıklarını değiştirmeye çalışın.
  9. Sağlıklı yemekleri birlikte yapmaya çalışın. İçinde emeğinin bulunduğu bir besini daha kolay ve severek yiyecektir.
  10. Fast – food restoranlarında hamburgerin yanında patates, kola yerine ayran ve salata isteyin.

 

Okul çağı çocuğu için örnek beslenme programı:

 

Sabah:

1 adet yumurta

Zeytin

1 dilim peynir

1 tatlı kaşığı pekmez

Tam tahıllı ekmek

Süt

Domates-salatalık

 

Ara:

Meyve + yoğurt veya meyveli yoğurt

 

Öğle:

Izgara et (tavuk, balık veya dana eti)

Sebze yemeği

Salata

Pilav veya makarna

Tam tahıllı ekmek

 

Ara:

Sütlü tatlı veya meyve salatası

 

Akşam:

Etli sebze yemeği

Yoğurt veya ayran

1 kase çorba

Tam tahıllı ekmek

 

Gece:

Meyve

 

 

  • 5 Haziran, 2016