Neden Bir Süre Sonra Diyeti Bırakıyorum?

10.neden-bir-sure-sonra-diyeti-birakiyorum

Kilo vermeniz gerektiğine karar verdiniz, doktora gidip kan tahlillerinizi yaptırdınız ve diyetisyen ile görüşerek beslenme düzeninizi belirlediniz, düzenli egzersize yapmaya başladınız. Bu sürecin başında kendinizi çok mutlu hissediyorsunuz ve listenize hiç bozmadan devam ediyorsunuz, 1-1.5 aydır diyetisyen kontrollerine gittiniz, gayet düzenli saatlerinize uyarak 5-6 kg verdiniz, egzersizlere devam ediyorsunuz ve artık çevrenizdekiler zayıfladığınızı söylemeye başladılar. Fakat daha sonra ki ay diyette ufak kaçırmalara başladınız, artık size ikram edilen besinlere hayır diyemiyorsunuz, önünüzde gördüğünüz çikolata, bisküvi gibi besinlere dayanamayıp birkaç parça atıştırmaya başladınız.

Diyetisyen kontrolüne gittiğiniz ve geçen aya göre daha az kilo verdiğinizi görüp moraliniz bozuldu. Bir süre sonra artık nasılsa kaçırdım, kilo verememişimdir, bu önümüzdeki hafta diyetimi tam yapıp haftaya giderim diyerek diyetisyen randevularını ertelemeye başlarsınız, sıkıldığınızı hissediyorsunuzdur ve bir süre sonra zaten çok kaçırdım ve çok acıkıyorum diye diyetisyen takibini bırakırsınız. Nasılsa listeler elinizde tekrar onlara başlayabilirsiniz bir süre sonra. Fakat o dönemde 1 gün diyete başlayıp ertesi gün bırakarak devam eden bir süreç geçer ve 1-2 ay sonra tartıya çıktığınızda verdiğiniz tüm kiloları tekrar geri aldığınızı görürsünüz, 3-4 aylık süreç boşuna gitmiştir, hem maddi hem manevi yıpranmışsınızdır. Bu anlatılanlar hiç yabancı gelmedi değil mi? Bu süreci sizin gibi bir çok kişi de yaşamaktadır. Motivasyonunuz düşüyor ve diyeti bırakıyorsunuz çünkü;

1.Diyete devam ettiğiniz süre içerisinde kilo verme hızınız yavaşlıyor:

Diyete başladığınız dönemde ayda 4-5 kg ( yüksek ağırlıkta başlayanlar için 6-7 kg) kayıp olurken her geçen sürede kilo kayıp hızınız azalıyor bazen diyet ve egzersiz yapmanıza rağmen hiç kilo veremediğinizi de görüyorsunuz. Bizim metabolizmamız hep yaşamaya yönlendirilmiş olarak yaratılmıştır yani  siz az besin tüketmeye, diyet yapmaya başladığınızda metabolizmanız bu durumu siz kıtlıktasınız diye algılamaktadır. Yani siz aldığınız kaloriyi azalttıkça o da size adapte olmakta açlıktan ölmenizi engellemek için o da kendi harcadığı enerjiyi azaltarak sizin kilo vermenizi yavaşlatmaktadır. Bu dönemde tiroid hormonları azalır ve metabolizma hızınız yavaşlar, ayrıca leptin tarzında tüm hormonlarınız sizin kilo vermenizi engelleyecektir. Bu yüzden diyete başlarken daha akılcı hedefler koymanız ve her geçen gün ağırlık kaybetme hızınızın azalacağını bilerek diyete başlarsanız bu durumda motivasyonunuzu kaybetmezsiniz.

2. Daha sık acıkmaya başladınız:

İlk diyete başladığınızda hiç acıkmıyordunuz fakat 2 ay sonra çok daha fazla acıkmaya ve diyette ki besinlerle doymamaya başladınız, zayıflama devam ederken vücutta insülin seviyesi artar ve bu durumda daha sık acıkmaya başlarsınız. Bu tür durumlarda diyetisyeninizle konuşun, evet kilo kaybetme hızınız yavaşladı ve listede ki besinler artarsa daha da az kilo vereceğinizi düşünebilirsiniz ama bu noktada ara öğün miktarlarını arttırmak acıkmaları engelleyecektir. Şöyle düşünün diyeti bırakıp tekrar kilo almaktansa her ay 1 kg vererek bile devam etmek daha iyidir.

3. Aynı besinleri tüketmekten bıktınız, diyetten sıkıldınız:

Diyet kişiye özgüdür ve kişinin istekleri ve yemek düzeni ona göre ayarlanmalıdır fakat  her gün pasta, börek, pizza her canınızın istediği yüksek kalorili besinleri yiyerek zayıflamamızda şuan hayal olur. Tabii ki hep aynı düzende hep aynı yemekleri yerseniz bir süre sonra sıkılacaksınız ve yemek istediğiniz besinlerden kendinizi uzak tuttukça bir süre sonra bu baskı sizi diyette kaçırmalar yapmanıza sebep olacaktır. Çok sıkıldığınızı hissettiğiniz durumlarda diyetisyeninize danışarak haftada bir veya iki kez istediğiniz besinlerden tüketebilirsiniz ve diyet listende besin alternatifleri isteyebilirsiniz. Örneğin akşamüzeri sürekli meyve yemek yerine arada ½ simit, meyveli yoğurt, kepekli bisküvi tarzında seçenekleri koyabilirsiniz.

4. Sürekli diyette olduğunuzu düşünüyorsunuz, diyetteyim psikolojisine girdiniz.

Evet diyet yapmak gerçekten uzun bir süreçtir. Sürekli diyette olduğunuzu düşünür ve kısıtlandığınız için psikolojik olarak bir süre sonra yıpranırsınız. Bu yüzden siz diyette değilsiniz, siz sağlıklı yaşıyorsunuz , hayat tarzınızı değiştirmeye çalışıyorsunuz.

5. Çevremdeki kişiler sürekli yorum yapıyorlar.

Diyete devam ettiğiniz süre içerisinde çevrenizdekiler sizde ki gözle görünen değişimi fark ederek çok kilo verdiğinizi söyleyip, yorum yapacaklardır. Yüzün çöktü artık diyet yapma, bence çok hızlı kilo verdin, bu kadar yeter daha fazla verme tarzından bir çok yorum duyacaksınız. Bu cümleler bir süre sonra motivasyonunuzun azalmasına sebep olacaktır. Bu durumda diyetisyeninize güvenin, kaç kilo olmanız gerektiği, yağ ölçümlerinizin hangi aralıklarda takip edilmesi gerektiğini konuşun. Çevrenizdekilerin yorumlarına değil diyetisyeninize güvenin.

6. 1 gün bozduğumda hemen kilo alıyorsunuz, diyeti bırakınca bu durumda yine eski kilonuza geri döneceğinizi düşünüyorsunuz:

Ağırlık kaybı sırasında vücut sizin kıtlıkta olduğunuzu düşünüp, metabolizmasını yavaşlattığını açıklamıştık aynı mantıkla sizin kilo almanızı sağlamak için bu dönemde en ufak kaçamaklarınızda bile hemen yağ olarak depolama eğilimi gösterecektir.  Fakat olmanız gereken kiloya geldiğinizde ve kiloda 6-7 ay kaldıktan ve metabolizmanız diyet psikolojisinden çıktıktan sonra bu tür küçük kaçamaklar sonucunda şuan da ki gibi kilo almadığınızı göreceksiniz.

7. Çocuğunuz hastaydı veya işiniz çok yoğundu, bu hafta diyete uyamadınız ve motivasyonunuz azaldı, tekrar diyetisyenin karşısına çıkmak istemiyorsunuz:

Tabii ki hepimizin hayatı süper değil, hepimiz belli dönemlerde hastalık, iş yoğunlukları, yorgunluk gibi dönemler yaşıyoruz. Bu süreçte diyetinize uyamamış , kilo vermemiş veya kilo almış olabilirsiniz, bu tip sorunları herkes yaşıyor. Kimse diyete başlayıp süper bir şekilde diyete devam etmiyor, mutlaka hafif bozmalar olacaktır. Burada dikkat edilmesi gereken nokta ya hep ya hiç şeklinde düşünülmemelidir. Bir kez diyeti bozduğunuzda  aynen hiçbirşey olmamış gibi diyete devam edilmelidir. Fakat unutulmamalıdır ki çok fazla kaçırmalar da bir süre sonra diyetten kopmaya sebebiyet vermektedir. Bu çok ince ayrımı yapmak zorundasınız. Bir de danışanlarımızda çok sık rastladığımız bir durum da diyette kaçırmalar sonrasında diyetisyenden utanıp, sıkılıp randevuya gelmemek ve ertelemektir. Unutmayın ki diyetisyeniniz sizi azarlayacak, ceza verecek bir kişi değil, sizin diyet koçunuz, yol göstericinizdir. Bu noktada haftayı gözden geçirip beraber uymadığınız durumlarda ne gibi önlemler alabileceğinizi konuşmalısınız . Diyetisyenden kaçmak sorunların çözülmesine yardımcı olmamaktadır.

8. Diyet yapmamak için sürekli bahaneler buluyorsunuz:

Diyet sürecinde danışanlarımdan  çeşitli bahaneler dinliyorum,  bu hafta spor yapamadım çok yoğundum, çok fazla iş yemeği oldu diyete uyamadım, ofis dışında yemek yiyorum ne yiyeceğimi bulamadım, ara öğünlerimi tüketemiyorum, binlerce diyet yapmamak için bahane bulabilirsiniz ama unutmayın ki bunlar sadece bahane, diyet yapmadığınız için kendi vicdanınızı rahatlatmak için kendinizi kandırmaya yarayan bahaneler yoksa bir sağlıklı beslenen ve kilosunu koruyan çoğu kişide yemek yemeyi seviyor, yoğun çalışıyor, ofis dışına çıkıyor, hastalanıyor… burada önemli olan kendinizle yüzleşmeniz ve gerçekten diyeti neden yapmadığınız ve nerelerde hata yaptığınızı diyetisyeninizle, yeterli gelmiyorsa bir psikolog danışmanlığında çözmeye çalışın, bahane üretmek yerine hayat tarzınızı değiştirecek adımlar atın.

 

Diyeti bırakmamak için:

  • Kilo verme hedeflerini kısa süreler ve az miktarlarda koyun, örneğin 100 kg olarak diyete başlıyorsunuz 2 ayda 7-8 kg verelim daha sonra ki hedefimizi 92 kilo da belirleriz şeklinde devam etmek motivasyonunuzu arttıracaktır. Unutmayın ki yüksek hedefler motivasyonu düşürür. Kısa hedefler ise motivasyonu arttırır.
  •  Yeni diyet tarifleri deneyin, sürekli aynı ızgara yemekleri tüketmek diyete motivasyonunuzu azaltır. Diyet listelerinde sevdiğiniz besinleri arada diyetisyeninize danışarak tüketebilirsiniz.
  • Diyeti bozmak dünyanın sonu değildir, böyle bir durum olduğunda hiçbir şey olmamış gibi aynen diyetinize devam ediniz.
  • Her gün hep aynı şeyleri aynı saatte yemekten kaçının, özel günler, hafta sonları, davetler konusunda diyetisyeniniz ile mönü alternatifleri yazın.
  • Gün içerisinde yemek istediğiniz veya aklınıza gelen besinleri not alıp bunları hangi miktarda, neyin yerine yiyebileceğinizi diyetisyeninize danışın.
  • Sebepler üretmek yerine çözümler üretmeye çalışın, kendinizle yüzleşin, gerekiyorsa psikologtan uzman olarak danışma alın.
  • 1 hafta kilo verememiş olabilirsiniz, bunun moralinizi bozmasına izin vermeyin.
  • Motivasyonunuzu arttırmak için kendinize küçük ödüller verin fakat bunlar yemek olmasın, kendinize ufak hediyeler alın veya güzel bir kahve ısmarlayın.
  • Sürekli her yerde diyetten ve kaç kilo verdiğinizden bahsetmeyin, unutmayın diyet yapmak geçici özel bir durum değildir, siz hayat tarzınızı değiştirmek istiyorsunuz.
  • Çevrenizin size söylemiş olduğu diyet önerileri ( benim diyetimde sıcak su vardı, seninkinde neden yok v.b cümleler) ve  vücudunuz konusunda ki yorumlara kulak asmayın sadece önemli olan sizin kendinizi iyi hissetmenizdir.
  • Kendinize güvenin, kaç kez diyeti bırakmış olursanız olun bu durumu düzeltebilirsiniz ve artık diyeti bitirebilirsiniz.
  • 5 Haziran, 2016