Migren ve Beslenme

portrait of young woman with migraine against white background

Migren yıpratıcı ve yoğun çalışma ve hayat koşullarında, her geçen görülme sıklığı artan bir nörolojik hastalıktır. Çoğunlukla ataklar halinde gelişip şiddetli baş ağrısına neden olur. Ataklar 4 saatten 72 saate kadar değişen uzunluklarda olabilir. Migreni tetikleyen başlıca faktörler; diyet içeriği, stres, hormonal değişiklikler, uyku düzeni, iklimsel değişiklikler ve kişisel bazı alışkanlıklardır. Yapılan çalışmalarda bazı besinlerin migren ataklarını tetiklediği görülmektedir.

Bu çıkarılan besinler genel olarak düşünülmektedir. Peynir bazı kişilerde çok etkili iken bazılarında ise çikolata migren atağını tetikleyebilmektedir. Bu yüzden yediklerini mutlaka bir günlük halinde saklayıp, migren atakları olduğu günlerde hangi besinleri daha fazla tükettiğini kontrol etmelisiniz.

 

             Peki tükettiğimiz besinler nasıl olur da migrene sebep olur?

Migren immünolojik (bağışıklık sistemi ile) mekanizmalar ile yakından ilişkilidir. İmmünolojik reaksiyonlar; IgE (besini tükettikten sonra oluşan klasik besin allerjisi) veya Ig G (besini tükettikten 2-120 saat içerisinde açığa çıkan besin allerjileri) dir. Yapılan çalışmalarda IgE’lerin migrende rolü görülmemiştir. IgG mekanizmasının ise migrenle yakından ilişkili olduğu görülmüş, çalışmalarda migren hastalarının %90‘nında besin intoleransı olduğu saptanmıştır. Besin intoleransında 2 ayrı mekanizma migren ataklarına sebep olmaktadır:

  1. Sizin besin intoleransınız varsa ve bu besinleri sürekli tüketiyorsanız vücudunuz bu besinleri bir yabancı ajan, mikrop gibi algıladığı için sürekli bağışıklık sisteminizi çalıştıracaktır, bağışıklık sisteminin sürekli çalışması bağışıklık sistemi ile ilişkili olan migren ataklarına sebep olacaktır.
  1. Besin intoleransları beyinden seratonin hormonunun salınımını azaltmaktadırlar, çalışmalarda migren hastalarında da seratonin hormonunun eksikliği gözlenmiştir. Eğer besin intoleransınız olduğunu bilmeden bu tür besinleri tüketirseniz beyinden seratoninin salgısının azalması da migren ataklarına sebep olacaktır

 

Yapılan çalışmalarda özellikle mayalı ürünlerin migren ataklarını arttırdığı görülmüştür. Mayalı ekmek, peynir çeşitleri, şarap, bira, yoğurt tarzı besinler etkilidir. Bu yüzden öncelikle 1 hafta mayasız bir diyet yapınız (bknz: mayasız hayat makalesi) daha sonra bu diyete tek tek besinleri ekleyerek kontrol edin. Maya dışında sık migren atağına sebep olan besin grupları;

  • Bileşiminde tiramin bulunan yiyecekler; çikolata, maya türevleri ve maya ürünleri, karaciğer, salam, sosis, bakla, salamura, peynir
  • İçinde histamin bulunan yiyecekler; peynir, salam, sosis, tuzlama lahana gibi
  • İçinde migreni azdırabilecek doğal kimyasal maddeler bulunan yiyecekler; portakal, muz gibi
  • Yiyeceklere konan katkı maddeleri
  • Buğday, gluten içeren besinler
  • Süt ve süt ürünleri

Migreni tetikleyen besinleri öğrenmenin en kısa ve kesin yolu gıda intolerans testinin yani YORK TEST yaptırmaktır. York test sonuçları sizin hangi besinlere karşı duyarlılığınız olduğunu net söyleyecektir.

  • 12 Haziran, 2016