Meyve Diyeti

6.meyve diyeti

Yazın gelmesiyle bir çok yaz meyvesi de sofralarımızda yerini aldı. Meyvelerin çeşitli ve lezzetli olması meyve tüketim miktarının artmasına sebep oluyor. Ayrıca bu dönemde meyve diyeti, karpuz diyeti, çilek diyeti, kiraz diyeti gibi dönemsel düşük kalorili, tek besinden oluşan favori diyetler göze çarpmaya başlıyor. Peki meyve diyeti yapmak sağlıklı mıdır? Hangi meyveler yasaktır? Meyveler kalorisiz midir, istediğimiz kadar yiyebilir miyiz?

Meyve bir karbonhidrattır. İçerisinde fruktoz denilen meyve şekerini içerir. Sukroza göre vücutta daha az oranda insülin salgılanmasına sebep olur. Bir gün içerisinde fazla miktarda tüketilirse fruktoz karaciğerde trigliseride dönüşür. Trigliserid bir çeşit kanda bulunan yağdır. Trigliseridin fazla tüketilmesi damar serliği, karaciğer yağlanmasına sebep olur. Sonuçta meyveler kalorisiz değildir. Fazla tüketildiğinde vücudun o enerjiye ihtiyacı yoksa, yağ olarak depolanacaktır. Yani meyvenin de fazla tüketilmesi zararladır. Ayrıca diğer bir konuda muz, incir, üzüm gibi meyvelerin şeker içeriğinin fazla olduğundan dolayı yenmemesi gerektiği yenirse kilo aldıracağıdır. Burada meyveler konusunda glisemik indeks kavramını çok iyi anlamamız gerekiyor. Glisemik indeks bir gıdanın kan şekeri seviyesindeki etkisinin bir ölçüsüdür. Glisemik indeksi düşük gıdalar kişiyi daha uzun süre tok tutarlar ve insülinin daha az salgılanmasına sebep olurlar. Örneğin 100 gr muz ve 100 gr elmayı ele alalım, bunların glisemik indeksi karşılaştırıldığında muzun glisemik indeksi daha yüksektir. Fakat bu hiç muz yemeyeceğimiz anlamına gelmez, bu yüzden meyvelerin hesaplanarak hazırlandığı meyve porsiyon listeleri vardır. Bu listede 100 gr elma 60 gr muza kalori olarak eşittir. Muzun şeker oranı yüksek olduğundan dolayı porsiyon miktarı daha düşüktür. Muz, incir, hurma, kavun ve üzümün glisemik indeksi yüksektir. Fakat bunları yemek yasak değildir. Porsiyon miktarlarına dikkat edilerek tüketilebilir. Örneğin günlük 5 -6 porsiyon meyveye vücudunun ihtiyacı olan kişi listeden istediği meyveleri seçerek karşısında ki miktar kadar meyve tüketebilir.

Meyve Değişimi

1 porsiyon meyve olarak tüketebileceğiniz besinler ve miktarları

 Elma  100 gr (1 orta boy)
 Portakal  135 gr (1 orta boy)
 Mandalina  135 gr (2 küçük boy)
 Kayısı  100 gr (3-4 adet)
 Muz  60 gr   (1 küçük boy veya yarım)
 İncir  50 gr   (1-2 adet)
 Kiraz  75 gr   (12 adet)
 Vişne  80 gr   (14 adet)
 Greyfurt  100 gr  (1 orta boy)
 Üzüm  90 gr    (15 iri tane)
 Yeni dünya  6 adet
 Kırmızı erik  50 gr  (2-3 adet)
 Yeşil erik  100 gr  (10 adet)
 Çilek  100 gr (12 adet/1 çay bardağı)
 Şeftali  140 gr (1 orta boy)
 Armut  100 gr  (1 orta boy)
 Ayva  100 gr (1/4 orta boy)
 Nar  75 gr   (1/2 orta boy)
 Kavun  150 gr  (1/8 orta boy kavun)
 Karpuz  200 gr  (1/8 orta boy karpuz)
 Kivi  75 gr   (1 adet)
 Ananas  75 gr
 Kuru incir   15 gr  (2 adet)
 Kuru kayısı   20 gr  (3 adet)
 Kuru üzüm   20 gr
 Kuru erik   25 gr
 Portakal Suyu  1 çay bardağı
 Greyfurt Suyu  1 çay bardağı
 Nar Suyu  1 çay bardağı
 Vişne Suyu  1 çay bardağı
 Üzüm Suyu  ½  çay bardağı
 Elma Suyu  1 çay bardağı
 Havuç Suyu  1,5 çay bardağı

Meyve diyetleri, düşük kalorili, karbonhidrat içeriği yüksek, protein ve yağ içeriği düşük diyetlerdir. Tek yönlü besin diyetleridir. Günlük tüketmemiz gereken aminoasitlerden ve gerekli yağ asitlerinden yoksundur, B grubu vitaminleri diyette eksiktir. Uzun süreli uygulandığında enzim faaliyetlerinin zarar görmesine, sinir ve beyin fonksiyonlarında hasara, sinirlilik, tansiyon düşüklüğü, kalp hastalıkları gibi birçok sağlık problemine yol açabilir. Ayrıca bu tür diyetler 7 günde 4 kg verdireceğini vaat etmektedirler. bu kadar kısa sürede kaybedilen ağırlığın çok azı  yağdan olmakta, çoğu kas ve sudan olduğu için diyet bittikten sonra verilen kilolar daha fazlasıyla hemen geri alınmaktadır. Ayrıca bu tür diyetlerin sık yapılması durumunda bazal metabolizma hızı bozulmakta ve daha sonra ağırlık kaybetme hızı yavaşlamaktadır.

  • 5 Haziran, 2016