ZAYIFLAMA HAKKINDA HER ŞEY >DURAKLAMA DÖNEMLERİNDE ŞOK DİYETLER YAPMAYIN!

 

Diyete başladığınızda ilk 2 haftada vücuttan su kaybı olması ve mide-barsak doygunluğu azalması dolayısı ile bu süreçte kişinin metabolizması ve diyete başladığı kilo durumuna göre 2-3 kg ağırlık kaybedebilir daha sonra ki 2 hafta içerisinde ortalama 2 kg kayıp olmaktadır. 2. ay bu ağırlık kayıpları 0.5-1 kg arasında olur ve bu ağırlık kaybı standart, sağlıklı kilo kayıp hızıdır. 3 ve 4. Aylarda ağırlık kaybı ayda ortalama 2-3 kg kadar düşebilir çünkü metabolizmanız diyet yaptığınızı anlamış ve kilo vermenizi engellemek için metabolizmanızı yavaşlatmıştır yani vücut diyete adapte olmuştur. Bu süreçten sonra kişinin metabolizmasına, egzersiz durumuna, kilosuna göre bir dönem gelecek ve siz diyeti harfiyen uygulasanız da, egzersiz yapsanız da kilo veremez durumda olacaksınız. İşte diyette bu döneme ‘ duraklama dönemi’ diyoruz.

Duraklama dönemleri bireylerin motivasyonu çok olumsuz etkileyen bir süreçtir fakat ne yazık ki diyet yapan herkes bu süreci yaşamaktadır, fizyolojik doğal bir süreç olduğunu bilmemiz ve motivasyonumuzun azalmasına izin vermememiz gerekir. Bizim metabolizmamız hep yaşamaya yönlendirilmiş olarak yaratılmıştır yani  siz az besin tüketmeye, diyet yapmaya başladığınızda metabolizmanız bu durumu siz kıtlıktasınız diye algılamaktadır. Siz aldığınız kaloriyi azalttıkça metabolizmanız da hücrelerde ki kalori adaptasyon sürecine geçmekte ve sizin yaptığınız diyete adapte olmaktadır.  Açlıktan ölmenizi engellemek için o da kendi harcadığı enerjiyi azaltarak sizin kilo vermenizi yavaşlatmaktadır. Bu dönemde tiroid hormonları azalır ve metabolizma hızınız yavaşlar, ayrıca leptin tarzında tüm hormonlarınız sizin kilo vermenizi engelleyecektir. Ayrıca bu dönemde insülin seviyesi yükselir daha sık acıkırsınız ve yağ yakımı azalır.

Yapılan en büyük hata da bu noktada başlar. Yapılan diyetle kilo verilmediği görüldüğü için kişi hızla kilo verme isteğinin önüne geçemez ve daha az yemeye hatta 1000 kcal altında olan şok diyetleri yapmaya başlar, amaç daha da aç kalarak daha da çabuk kilo vermektir. Fakat ne kadar aç kalırsanız kalın, belki başta 2-3 kg verebileceğiniz bu şok diyetlerle duraklama dönemini atlatamadığınızı aksine kilo vermek yerine kilo almaya başladığınızı fark edersiniz. Bu dönemde sakın şok diyetler yapmayın, bu şok diyetler, açlık diyetleri metabolizmayı daha da yavaşlatacağı için kilo vermeyi daha da zorlaştırmakta ve bu süreci uzatmaktan başka hiçbir işe yaramamaktadırlar.

 

Duraklama dönemini daha hızlı atlatabilmek için;

 

1.       Egzersizinizi arttırın; haftada 2 gün yaptığınız egzersizi örneğin 4 güne çıkarabilirsiniz.

2.       Diyet içeriğinizi ve beslenme düzeninizi değiştirin; örneğin genelde öğle yemeklerinde  et+salata+ekmek tüketiyorsanız onun yerine değişiklik olarak kepekli sandviç veya sebze  yemeği+çorba+yoğurt tarzı diyet içeriğini değiştirin.

3.       Diyette ufak atıştırmalar, tadına bakmalar v.b durumlarınız varsa bunları tamamen kesin ve sadece diyetinizde yazılı olanlara odaklanın

4.       Her gün sürekli tartılmayın; tartıda  kilo vermediğinizi görmek motivasyonunuzu azaltacaktır.

5.       Sıvı alımınızı arttırın.

6.       Uzun süredir kilo veremiyorsanız diyete 2-3 gün ara verip, canınız ne isterse tüketin ve tekrar multidisipliner olarak diyetinize başlayın. Bu 2-3 günlük ara metabolizmanızın hızlanmasını sağlayacaktır.

7.       Bu dönemin geçici olacağını unutmayın;  mutlaka tekrar direnç kırılacak ve siz kilo vermeye devam edeceksiniz, bunu hiç aklınızdan çıkarmayın. Sabırlı olun.

8.       Diyet günlüğü tutun; hergün tek tek ne yediğinizi not edin ve kendi listenizle karşılaştırın, bir yerlerde farkında olmadan hata yapıyor olabilirsiniz.

9.       Bu dönemlerde ilaç, ödem söktürücü v.b şeyleri doktorunuza sormadan kullanmayın.

10.     Egzersiz içeriğini ve şeklini değiştirin, evde yürüyüş bandında 40 dk aynı tempoda yürüyüş yapmak yerine 5 dakika koşuyorsanız, 15 dakika yürüyün. Bunu en az 30 dakika boyunca tekrarlayın.

11.     Stres kilo verme hızını azaltan bir faktördür, duraklama döneminde stres seviyenizi azaltmaya özen gösterin, ılık duş, hafif yürüyüşler, hoşunuza giden filmler, rezene çayı v.b biraz rahatlamanıza yardımcı olacaktır.