Kış Aylarında Hangi İçecek Yararlı?

Tea_Cup_Saucer_479417

Kışın soğukta en çok arzulanan sıcak bir içecektir. Kışın içeceklerinden en favorileri salep ve bozadır. Salep ve boza haricinde bitki çayları da hem ısıtır hem şifa verir, bizi hastalıklardan korur. Ihlamur, adaçayı en çok tercih edilenlerdir. Hem içimizi ısıtan hem de şifa veren bu içeceklerin bize yararları saymakla bitmez;

 

  • Ihlamur

Ihlamurun içinde uçucu yağ, tanen, C ve P vitamini, reçine ve enzimler de bulunuyor. Ihlamurun yemek hazmını kolaylaştırıcı etkisi vardır. Mide problemi olan kişiler 1 tatlı kaşığı bal ile tükettikleri takdirde mide hazmını kolaylaştıracak ve rahatlatacaktır ayrıca ıhlamur bağışıklık sisteminin artmasına sebep olduğu için kış aylarında karşılaştığımız nezle ve gribe karşı da etkilidir.

 

  • Sahlep

Sahlebin müsilaj özelliği dokular üzerine yumuşatıcı etki yapar, bir nevi dokunun üzerine katman oluşturuyor, koruyor ve rahatlık veriyor. Özellikle mide rahatsızlıklarında etkili olan salep, hazmı kolaylaştırarak mideyi rahatlatıyor. Bunun yanı sıra tarçınla tüketiminde ise özellikle üst solunum yollarında etkili oluyor. Öksürük ve bronşiti tedavi ediyor. Tarçın ile tüketilen salep ayrıca tarçının kan şekeri dengesini sağladığı için tokluk verir ve tatlı isteklerini azaltır. Özellikle şeker yerine tatlandırıcı ile tüketilen salep hem tatlı isteğini giderir hem de tok tutar bu yüzden diyet yapanlara önerebiliriz.

 

  • Adaçayı

Aadaçayı bitkilerin arasında daha kuvvetli bir antioksidandır. Antioksidan özeliği ile bağışıklık sistemini güçlendirir, grip, nezle gibi hastalıklara yakalanmamızı engeller. Ayrıca antioksidan özelliği ile kalp hastalıklarının engellenmesinde etkilidir. Yemek sonrası içildiğinde hazmı kolaylaştırır.

 

  • Boza

Darı irmiği, su ve şekerden üretilen bozanın faydaları da oldukça fazla. Bünyesinde A ve B vitaminlerinin dört türü ile C ve E vitaminleri de bulunuyor. Mayalanması sırasında ürettiği laktik asit ise ender gıda maddelerinde bulunuyor ve bu değerli asit türünün hazmı kolaylaştırıcı etkisi var. Süt yapıcı özelliği nedeniyle emzikli kadınlara ve vitamin-enerji kaynağı olarak sporculara tavsiye edilir. İçeriğinde yağ yok fakat şeker olduğu için gün içinde 1 bardaktan fazla içilmesi önerilmiyor. İçinde ki aktif mayalarla barsak florasını düzenler, probiyotik etki gösterir.

 

  • Siyah Çay

Son yıllarda çay konusunda uzmanlar bir çok araştırma yaptılar, çayın sağlık üzerine etkileri araştırıldı. Çayın içeriğinde ki polifenoller ( en kuvvetli olanı EGCg) bunlar flavanoidler ve kateşinler en fazla miktarda bulunanların sağlık üzerine etkileri araştırıldı. Bu araştırmalarda günde 1-6 fincan çay tüketimi 1 hafta sonunda plazma antioksidan kapasitesinin arttığı gözlenmiş. Yapılan araştırmalar sonucunda da çayda ki yüksek seviyede ki flavanoidler hücre ve dokularda ki oksidatif hasarı engellediği görülmüştür. Hücre ve dokular da gün içinde milyonlarca kimyasal  işlem gerçekleşmektedir ve bu ki kimyasal işlemler sonucunda serbest radikaller dediğimiz maddeler açığa çıkar bu serbest radikaller hücre DNA sına , proteinler ve lipitlerine zarar vererek, uzun sürede kalp hastalıkları, kanser, nörodejeneretif ( sinir sistemi) hastalıklara sebep olmaktadırlar. İşte bu zararlı maddeleri vücuttan atan, hücrelere zarar veremeyecek hale getiren sistem de antoksidan sistem, bu sistemin içinde görev alanlara da antioksidanlar denir. Çayın içerisinde bulunan polifenoller de  kuvvetli birer antioksidanlardır. Fakat faydası olduğu kadar fazla içilen çayın, endişe, kalp atışlarının hızlanması, demir emiliminin azalması gibi etkileri olduğu için günde 3-4 fincandan fazla içilmemesi önerilir.

 

  • Yeşil çay

Siyah çayın kafein içeriği yeşil çaya göre daha yüksektir, yeşil çayın polifenol içeriği siyah çaydan daha fazladır. Siyah çayın dehidratasyon ( vücuttan su atımı) etkisi vardır, yeşil çayın böyle bir etkisi yoktur. Ayrıca yeşil çayın antioksidan aktivitesi vardır; yapılan araştırmalarda göğüs, pankreas, kolon, kanserleri üzerinde  koruyucu etkisi vardır. Kardiyovasküler hastalıkların oluşum riskini azaltır, damar tıkanıklığını engeller.

 

  • Kahve

Kahvenin sınırlı içildiğinde faydaları var fakat fazla miktarda alındığında gün içinde yüksek kafeinin metabolizmaya zararları da vardır. Kahve antioksidanlar içeriyor. Bu da kansere yol açan hücrelerin çoğalmasını engelliyor. Kalp hastalıklarına karşı koruyucudur. Kahve konsantrasyona yardımcı olur. Fakat kahvenin fazla tüketiminin olumsuz etkileri de vardır. Aşırı kahve tüketimi kalbin ritmini olumsuz yönde etkiliyor. Kahvenin içerdiği kafein fazla tüketildiğinde, kalpte ritim bozuklukları meydana gelebiliyor. Düzensiz kalp atışları kalp çarpıntısına ya da taşikardi gibi rahatsızlıklara neden olabiliyor.  Yapılan çalışmalarda, yüksek miktarda kahve tüketiminin tansiyonu hızla yükselttiği görüldü. Kahve, ülser gibi mide rahatsızlıklarına neden olmasa da, bu hastalıkların varlığında kötüleşmesini tetikliyor. Kahve, midenin asit salgılamasını uyarıyor. Bu yüzden kahve tüketimini günde 2-3 fincanla sınırlamalıyız.

 

  • 11 Haziran, 2016