Kış Aylarında Beslenme

1.-kis-aylararinda-beslenme

Kış mevsiminin en büyük özelliği hiç kuşkusuz ki kendine özgü hastalıkları da beraberinde getirmesi. Soğuk algınlığı, grip, bronşit gibi bir çok hastalığın görülme sıklığı bu aylarda artıyor. Dolayısıyla bizi hastalıklardan korumakla görevli bağışıklık sistemimizin aylarca sürecek olan savaşı da başlıyor. Bu nedenle kış mevsimini sağlıklı geçirmememiz için bağışıklık sistemimizi güçlendirmemiz büyük önem taşıyor. Bağışıklık sistemimizi güçlendirmemizin en etken yolu da yeterli ve dengeli beslenmekten geçiyor. Peki kışın ne tür besinleri, ne miktarda tüketmemiz gerekiyor?

Özellikle aktif ve güçlü bir savunma mekanizmasının temelinde yeterli ve dengeli beslenme yatıyor. Bunun yanında özellikle bakterilere karşı savaşan savunma hücrelerine nüfus eden ve vücudu zararlı maddelere karşı koruyan C vitamini tüketimine dikkat etmek gerekiyor. Portakal, mandalina, limon, greyfurt gibi narenciyeler, yeşil biber, marul gibi koyu yeşil yapraklı besinler,kırmızı meyve ve sebzelerde yoğun miktarda bulunan C vitaminini yeterli miktarda almak için günde 5-8 porsiyon sebze ve meyve tüketmemiz gerekiyor.

Kış mevsiminde C vitamininin yanı sıra vücuttan toksinlerin (zararlı maddelerin) atılmasını, vücutta bazı enzimleri arttırıp savunma mekanizmasını güçlenmesini sağlayan diğer antioksidanlara da  ihtiyaç vardır. Bir antioksidan olan ve kaynakları süt, peynir, balık yağı, yumurta, havuç, kabak, patates, kayısı, ıspanak gibi sarı, turuncu renkli sebze ve meyveler olan A Vitamininin de tüketimine özen gösterilmelidir. Bunun yanında mısır, kurubaklagiller, bitkisel sıvı yağlar, yeşil yapraklı sebzelerin içerisinde bulunan E vitamini de bir antioksidandır, vücudun bağışıklık sisteminin artmasında etkendir. Deniz ürünleri, buğday ürünleri, susam, badem gibi yağlı tohumlarda bol miktarda bulunan çinko (Zn), süt ve süt ürünleri, et, deniz ürünleri, mantar gibi besinlerde bulunan selenyum da birer antioksidandır ve dengeli – yeterli bir beslenme ile düzenli tüketilmelidirler. Ayrıca önemi son zamanlarda giderek artan deniz ürünleri, yağlı tohumlarda  bulunan omega-3 yağ asitleri de bağışıklık sistemimiz için önemlidir. Haftada 2-3 kez mutlaka düzenli balık tüketilmelidir.

Antioksidan besinlerin düzenli tüketiminin yanında zararlı besinlerin vücuttan atılmasını sağlamak amacıyla günde 2-2.5 litre (8-10 bardak) su içmek gerekmektedir. Ayrıca aşırı yağ tüketimi vücuttaki bağışıklık sistemini olumsuz etkiler, fazla ağırlık artışına sebep olur. Gereksiz yağ tüketiminden kaçınmalı; katı yağları ve etin yağlı kısımlarını tüketmemeliyiz.

Kış aylarında yapılan en önemli hatalardan biri de hastalıklardan korunmak amacıyla doktora danışmadan vitamin ve mineral tabletlerinin tüketilmesidir. Düzenli ve dengeli beslenildiği durumlarda, bireyin özel bir hastalık durumu yoksa, besinlerde günlük ihtiyacımıza yetecek kadar  vitamin-mineral alırız. Bu tabletlerin bilinçsiz kullanımı kansızlık, böbrek taş hastalıkları, baş ağrısı, saç dökülmeleri ve bulantı gibi pek çok yan etkiye yol açar.

 

Sarımsak: Sülfürlü bileşiklerden allil sülfür içerir ve içeriğinde A, B vitaminleri ve C vitamini içerir. Tansiyonun düşmesinde, kan pıhtılaşmasının azaltılmasında, LDL kolesterolünün azaltılmasında, damar sertliğinin azaltılmasında, bağışıklık sisteminin güçlenmesinde etkindir.

 

Ispanak: İçeriğinde A,C vitaminleri, Magnezyum, demir gibi mineralleri içerir. Anemi tedavisinde, barsak hareketlerinin arttırılmasında etkindir.

 

Havuç: A vitamininin öncü maddesi olan B-karoten içerir, güçlü bir antioksidanttır.

 

Enginar: Yapılan araştırmalarda kan şekerini düzenlediği, üre ve kolesterol seviyesinin azalttı görülmüştür.

 

Maydanoz: C vitamini içeriği yüksektir, demir içerir. Ödem söktürücüdür. Böbrekleri temizleyici, kanserin oluşumunu azaltıcıdır.

 

Kereviz: İçeriğinde ki fitalid kanda ki stres hormonlarının düşmesine sebep olmaktadır. B vitamini içeriği yüksektir. Romatizma hastalıklarının azaltılmasında, tansiyonun düşürülmesinde etkendir. Kolesterolü azaltır, sindirim sistemini rahatlatır.

 

Lahana:  A, B vitaminleri,  C vitamini içeriği yüksektir. Bol posa içerir. Romatizma hastalıklarının azaltılmasında etkendir. İdrar söktürücüdür. Cildin tazelenmesinde ve kalp krizi riskinin azaltılmasında etkindir.

 

Pırasa: İçeriğinde E,C,B1,B2 ve A vitaminleri bulunur, Potasyum, kalsiyum, demir gibi mineral içeriği zengindir. Yüksek posa içeriği vardır. Mide-barsak rahatsızlıklarının azaltılmasında, damar sertliğinin azaltılmasında etkendir. Barsak hareketlerinin arttırılması sonucunda kabızlığı azaltır.

 

Brokoli: Kalsiyum ve demir içeriği yüksektir. Lif oranı yüksektir. Kansere karşı koruyucudur.

 

Hurma: 60-65 fruktoz, meyve şekeri içeriği olan hurma, şeker içeriği yüksek bir meyvedir, içeriğinde %2 protein vardır. İçeriğinde yüksek miktarda vitamin-mineral içerir. Sodyum, potasyum, kalsiyum, magnezyum, demir, fosfor içerisinde bulunan minerallerdir. Mineral bakımından içeriği zengindir. Ayrıca A vitamini, B1, B2, B3, B6 vitaminlerini içerir, antioksidant özelliği vardır. Enerji içeriği yüksektir. 100 gramında 225 kcal vardır. Kan şekerini hızla yükselttiği için şeker hastalarının tüketimi konusunda dikkat etmesi önerilir.

  • 9 Haziran, 2016