İshalde (Diyare) Beslenme

ishaall

Halk arasında ishal yani diyare; sulu dışkılama, dışkılama sayısında artma olarak kabul edilmektedir. Dünya Sağlık Örgütü; günde 3 veya üstü sulu dışkılamayı ishal olarak kabul etmektedir. Diyarenin uzun sürmesi ve diyetinin aksatılması çok önemli sağlık sorunlarına neden olmaktadır. Vücuttan su kaybı dehidratasyona sebep olur yani vücutta olması gerekenden az su kalırsa baş ağrısı, böbrek fonksiyon bozukluğu, dolaşım ve kalp problemleri, daha ileri safhalarda ölümle bile sonuçlanacak sağlık problemlerine neden olabilir. Bu yüzden akut yani kısa süreli devam eden diare de diyete dikkat etmek önemlidir. Diyarenin sebebinin araştırılması da önemlidir. Ağır diyare vakalarında hastanede yatarak damardan sıvı tedavisi de yapılabilmektedir.

DOĞRU BESLENMEK İÇİN ÖNERİLER

  • Günde 3-4 kase yoğurt veya 5-6 su bardağı tuzlu ayran içiniz.
  • Haşlama patates veya az yağlı patates püresi tüketebilirsiniz.
  • Yağsız veya çok az yağlı pilav veya makarna yiyebilirsiniz.
  • Az yağlı beyaz peynir tüketebilirsiniz.
  • Yağsız veya çok az yağlı un, pirinç veya yayla çorba yiyebilirsiniz.
  • Meyvelerden şeftali, muz, elmayı taze olarak sıkıp içebilirsiniz; veya kabuğunu soyarak tüketebilirsiniz, sıvı alımını arttırmak için içine hiç şeker konmadan komposto şeklinde de tüketebilirsiniz.
  • Yağsız, ızgara olarak tavuk eti tüketebilirsiniz.
  • Günlük su tüketiminizi 3 litreye çıkarınız.
  • Gazını kaçırarak soda içebilirsiniz.
  • Kızartmalar ve kavurma şeklinde yağda pişirilen besinlerin tüketmeyiniz.
  • Çiğ sebze ve meyveler posa miktarı fazla olduğu için barsak hareketlerini arttırır (salatalık, domates vb.) bu yüzden bu dönemde çiğ sebze-meyve ve salata tüketmeyiniz.
  • Kurubaklagiller yüksek oranda posa içerirler. Kurufasulye, nohut, mercimek, bakla, barbunya tarzında besinleri tüketmeyiniz.
  • Pişmiş de olsa sebze yemeklerini hastalığınız geçene kadar tüketilmemesi gerekir.
  • Diyetinizdeki şeker ve şekerli yiyecek miktarının azaltılması gerekmektedir.
  • Kuru kayısı, incir, erik barsak hareketlerini arttırır, asla tüketmeyiniz.
  • Patates, ayran, haşlanmış makarna, yoğurt, yayla çorbası, elma, muz mutlaka diyetinizde yer almalıdır.
  • Kepekli ekmek yerine etimek veya beyaz ekmek tüketiniz.

 

ÖRNEK MENÜ

           SABAH

Az yağlı, tuzlu peynir (veya 1 haşlama yumurta)

Çay (açık, şekersiz)

Beyaz ekmek

 

           ARA

Tuzlu ayran + Etimek

 

           ÖĞLEN

Yağsız veya çok az yağlı pirinç pilavı veya makarna

Haşlanmış patates veya çok az yağlı püre

Yoğurt

Ekmek

 

           İKİNDİ

Taze şeftali veya elma suyu veya 1 adet muz

 

           AKŞAM

Yağsız un çorbası veya yayla çorbası

Peynirli yağsız makarna

Yoğurt

Haşlama patates

Ekmek

 

         GECE

Tuzlu ayran

  • 12 Haziran, 2016