Hangi Ekmek Çeşidi Sağlıklıdır

ekmekkkk

Kepekli, çavdar, tam buğday ekmeği, beyaz, zeytinli ekmek, mayasız ekmek, mısır, odun ekmeği gibi bir çok çeşidi olan ve sofralarımızda mutlaka bulunan ekmek herkesin günlük tüketiminde yer alan bir besindir. Günlük enerji gereksiniminin karşılanmasında ekmek tüketiminin büyük önem taşıdığı bilinmektedir. Fakat çeşidi ve miktarı konusunda dikkat edilmediği takdirde başta obezite, şeker hastalığı, kanser, kalp hastalıkları gibi kronik hastalık oluşma riskini arttırdığı bilinmektedir.

Yapılan araştırmalarda Türkiye de kişi başına tüketilen ekmek miktarı 350 gr (14 ince dilim ekmek)  kadardır. Yani ortalama olarak enerjimizin %45 ini ekmekten almaktayız. Doygunluk vermesi ve ucuz bir besin olması nedeniyle araştırmalarda sosyo-ekonomik seviyesi düşük ailelerde ekmek tüketiminin arttığı görülmüştür.

Yapılan yanlışlardan ilki tek başına ekmek ağırlıklı beslenmek vitamin-mineral ve diğer besin gruplarının yeterli alınmasını engellemektedir. Özellikle ekmek ağırlıklı beslenen kişilerde hayvansal protein alımının , meyve ve sebze  tüketiminin yetersiz olması sonucunda başta anemi olmak üzere bir çok sağlık probleminin oluşabileceği gözlemlenmiştir. Bu yüzden günlük beslenmemizde 6-8 porsiyon meyve ve sebze, ağırlıklı et, tavuk, balık, hindi gibi hayvansal proteinler haftada 2 gün kurubaklagiller ve hergün düzenli 2-3 porsiyon süt grubu tüketmemiz gerekmektedir.

İkinci olarak özellikle günlük enerji ihtiyacı düşük olan, hareketsiz kişilerde ekmek miktarının fazla alınması kalori alımının artmasına sebep olacağından obezite (şişmanlık) oluşma riskini arttıracaktır, hareket ve egzersiz seviyesi düşük olan kişilerde öğünlerde ekmek miktarı 1-2 dilim ile sınırlandırılmalıdır. Ekmek yerine geçen pilav, makarna v.b gıdaların tüketildiği takdirde yanında ekmek yenmesi tercih edilmemelidir.

Üçüncü olarak özellikle beyaz ekmek tüketiminin fazla olduğu görülmektedir. Beyaz ekmek yapımında B2, B6, niyasin, folik asit, çinko miktarları azalıyor yani ekmekteki vitaminler beyaz ekmek olarak işlenme sırasında kayba uğruyor. Bu yüzden tam buğday ekmeği tüketimine ağırlık verilmesi gerekmektedir.

B Grubu vitaminler enerji üretiminde etkilidir

Beyin fonksiyonlarında, sinir sisteminde ve cilt sağlığında büyük önem taşırlar. Bu yüzden işlenmemiş ekmek tüketiminin yaygınlaştırılması gerekmektedir.

Ayrıca posa içeren esmer ekmek tüketimi glisemik indeksi ( kan şekerini yükseltme oranı referansı) değeri beyaz ekmeğe oranla daha düşük olduğu için şeker hastalıklarına yakalanma riskini de azaltacaktır.

Yüksek posa içeriği kan lipitlerinin yükselmesinin engellenmesi, kolesterolün barsaklardan emilmesini engellediği için kolesterolün kanda düşmesine sebep olur. Glisemik indeksinin düşük olması ve posanın besin hacmini arttırması sonucunda tokluk hissi artar, zayıflama ve kilo kontrolünde avantajlıdır.  Ayrıca posa barsak hareketlerini ve gaita miktarını arttırmsı ile kabızlık şikayetlerinin azalmasına sebep olur.

Ekmek tüketiminde kepekli ekmek tüketimi olması, hijyen açısından poşette olması, günlük tüketim miktarlarına dikkat edilmesi gerekmektedir.

  • 11 Haziran, 2016