Hamilelerde Et Tüketimi

3.hamilelerde-et-tuketimi-2

Hamilelik döneminde protein, hem anne hem de bebek sağlığı için beslenme çok önemlidir. Süt, protein, meyve – sebze, yağ ve karbonhidrat gruplarından yeterli ve dengeli tüketilmesi çok önemlidir. Çocuğun gelişimi ve yeterli kilo alımı için düzenli beslenmeye dikkat edilmelidir.  Özellikle proteinler anne ve çocuk gelişiminde önemlidir.  Proteinler hücrelerin temel yapı taşlarıdırlar ve amino asit denilen yapılardan oluşurlar.

Doğada toplam 20 çeşit amino asit vardır. Amino asitlerin bir kısmı vücutta diğer maddelerden üretilebilirken esansiyel amino asit adı verilen 8 tanesi vücutta üretilemez ve mutlaka besinler yolu ile dışarıdan alınmaları gerekir. Hayvansal proteinler bu 8 amino asidin tümünü de içerdiğinden beslenmede son derece önemlidirler. Proteinleri saç telinden tırnağa kadar vücutta bulunan tüm hücrelerin yapı taşı oldukları gibi beyin ve sinir sisteminin gelişimi içinde yaşamsal öneme sahiptirler. Bebeğin anne karnında büyümesi, kaslarının gelişi, sinir sistemi, enzim ve hormonlarının yapımı gibi proteinlerin bir çok işlemi vardır. Bu yüzden hamileler gün içinde mutlaka düzenli olarak protein tüketmelidirler. Süt, yoğurt, tavuk, kırmızı et, balık, hindi, yumurta, peynir, kurubaklagiller protein kaynağıdırlar.

                                Gebelikte kırmızı et tüketimi

    Gebelikte iyi bir protein kaynağı kırmızı ettir. Et içerisinde protein, B grubu vitaminleri, yağ, su içerir ayrıca fosfor, sodyum, magnezyum, kalsiyum, çinko, demir, bakır mineralleri de içermektedir. İçeriğinde kaliteli demir vardır. Demir özellikle hamilelikte anemi oluşmasını engeller.  Yeteri kadar et yiyemeyen kişilerde demir, B6 ve B12 vitamin eksiklikleri gelişebilir. Özellikle çocuğun hamilelikte sinir gelişiminin sağlanması için B grubu vitaminlere ihtiyacı vardır. B12 ve B6 vitamini sinir gelişimi için önemlidir.
Ancak kırmızı et doymuş yağ asitleri ve kolesterol açısından oldukça zengindir. Kalorisi de oldukça yüksektir. Bu nedenle aşırı kırmızı et tüketilmesi de bazı durumlarda yararlı olacağına zararlı olabilmektedir.Kırmızı etin az tüketilmesi kadar aşırı tüketilmesi de zararlıdır. Kırmızı etin fazla tüketilmesi;  aşırı kilo almaya, kolesterol yüksekliğine, kalp ve damar hastalıklarına, tansiyon yükselmesine  ve bazı karaciğer ve barsak hastalıklarına yol açabilir. Ayrıca kırmızı et, sindirimi zor bir besin olduğu için, gereğinden daha fazla  et tüketilmesi midede şişkinlik ve  hazımsızlık gibi sıkıntılara da neden olabilir. Bu nedenle tüm gıdalarda olduğu gibi kırmızı eti de aşırıya kaçmadan ihtiyacımız oranında yemeliyiz.

Gebelikte mutlaka gün içinde protein alınmalıdır. Haftada 2 kez kırmızı yağsız et, 2-3 kez tavuk veya hindi, 2-3 kez balık tüketmeye özen gösteriniz. Miktar olarak kırmızı eti 120-150 gr ( doktor ve diyetisyeniniz farklı bir şey önermediyse) tüketebilirsiniz.

Kırmızı eti pişirirken de mutlaka dikkat etmeniz gereken durumlar vardır;

*Kızartma yapmayınız. Haşlama, buğulama veya fırında pişiriniz.

*Demirin emiliminin arması için etin yanında bol salata veya sebze, taze sıkılmış portakal suyu gibi yüksek C vitamini içeren besinler tüketiniz.

*Etin tam için piştiğinden emin olunuz.

  • 5 Haziran, 2016