Gastrit ve Beslenme

gastriittt

Gastritin görülme sıklığı son yıllarda hızla artmaktadır. Yanlış ve hızlı beslenme alışkanlıkları, yağlı, kızartma, ağır besinlerin tercih edilmesi ve düzeli beslenme şeklinin olmaması bu hastalığın her geçen gün artmasına sebep olmaktadır. Gastrit; midenin iç yüzündeki zarın iltihaplanması sonucu ortaya çıkan bir hastalıktır. Gastritin oluşmasında bir çok etmen vardır.  Ağır-yağlı yemekler, fazla kuru veya sert yiyecekler, hamur işleri, tatlılar, acı ve baharatlı yiyecekler, alkol, fazla miktarda çay, kahve veya sigara içmek, yemek saatlerinin düzensiz olması, çabuk çabuk ve çiğnemeden yemek, fazla ilaç kullanmak, ateşli hastalıklar, karaciğer veya safra kesesi hastalıkları, kalp hastalıkları veya romatizmadır.

Tedaviye başlamadan önce hastalığın nedenini tespit etmek gerekir. Gastrit belirtileri ise mide ağrısı, bulantı veya kusma, baş ağrısı, iştahsızlık, aniden çıkan ateş, baş dönmesi, dilde beyaz pas, yorgunluk görülür. Midenin üzerine bastırlınca da ağrı hissedilir. Bu belirtiler özellikle ilk bahar ve son bahar aylarında artar. Gastritin tedavisinde doktorlar ilaç kullanılmasını önermektedirler fakat daha hızlı iyileşme için ise mutlaka mideyi koruyucu ve yormayan bir beslenme düzeni önerilmektedir.

 

               Gastritte Uzak Durulması Gereken Yiyecekler ve İçecekler

  • Günde 3-4 fincandan fazla çay, kahve, meşrubatlar, soda, asitli ve alkollü içecekleri içmeyiniz.
  • Yağda kızarmış ve kavrulmuş etler, sucuk, pastırma, salam, sosis, salamura balık yemeyiniz.
  • Kepekli tahıl ürünleri, kurubaklagil (kurufasulye, nohut, barbunya, mercimek) yemeklerini tüketmeyiniz. (gaz yapabilmekte ve mideyi rahatsız edebilmektedirler)
  • Hazır çorbalar ve içeriği bilinmeyen hazır besinleri tüketmeyiniz.
  • Turşu, soğan, sarımsak, limon tuzu, zeytin, sirke ve acılı-salçalı besinlerden kaçınınız.
  • Kremalı, çikolatalı, mayalı hamur, kızarmış tatlılar ve soslu besinlerden uzak durunuz.

 

Gastritte genel öneriler tabii ki yapılmaktadır fakat bazı bireysel etkilerde göz önünde bulundurulmalıdır. Örneğin bazı kişilerde domates yanma yaparken, bazılarında hiçbir şikayet oluşmamaktadır. Bu yüzden genel önerilerin yanı sıra siz de kendinizi deneyerek yukarıda sıralanan besinler dışında midenizi ağrıtan ya da gaz yapan besinleri diyetinizden çıkarmalısınız.

 

               Rahat Bir Sindirim için Öneriler

  • Süt, ıhlamur, açık çay  ve diğer taze bitki çayları, limonata, kakao ile ayran, salep ve taze meyve sularından içebilirsiniz. Nadir olarak taze sıkılmış meyve sularını (portakal, greyfurt mide asidini arttırdığı için önerilmemektedir) tüketebilirsiniz.
  • Haşlanmış, ızgara veya fırında pişirilmiş kırmızı ya da beyaz et yiyebilirsiniz.
  • Tüm yağsız peynir çeşitlerini yiyebilirsiniz.
  • Beyaz ekmek, makarna, pirinç, mısır, irmik, erişte, şehriye kraker, bisküvi tüketebilirsiniz
  • Tüm sebze ve meyveleri yiyebilirsiniz. Ancak bazı sebze ve meyveler ağrıya neden oluyorsa diyetinizden çıkarınız. Önlem olarak meyvelerin kabukları sindirimi zorlaştırdığı için kabuklarını soyarak tüketebilirsiniz.
  • Kavrulmadan hazırlanmış, et suyu katılmamış çorbaları içebilirsiniz.
  • Yemeklerinizde sıvı yağ kullanabilirsniz.
  • Yiyeceklerinizin çok sıcak ya da çok soğuk olmamasına, oda ısısında olmasına dikkat ediniz.
  • Besinleri yavaş yavaş ve iyi çiğneyiniz.
  • Azar azar ve sık sık besleniniz. Günde en az 6 öğün tüketiniz.
  • Bir gün içinde bütün besin gruplarından almaya çalışınız.
  • Yemekler pişirilirken yağın yanmamasına dikkat ediniz ve tüm yiyecekleri çiğden koyunuz, kavurmayınız.
  • Mideniz yandığında ya da ekşidiğinde bir bardak ılık su içebilirsiniz bu sizi biraz rahatlatacaktır.
  • Midenizi korumak için ağır, yağlı, kremalı, revaklı tatlılar yerine sütlü tatlılar, komposto tercih ediniz.

 

                              ÖRNEK YEMEK LİSTESİ

               Sabah

Haşlanmış Yumurta

Beyaz Peynir

Yağ – bal  veya reçel

Ekmek

Ihlamur veya açık çay

 

               Ara

1 adet muz  – Ihlamur

 

               Öğlen

Etli sebze yemeği

Yayla çorba

Peynirli makarna

Yoğurt

Ekmek

 

               Ara

1 bardak ılık ballı süt

1 porsiyon meyve

 

               Akşam

Izgara veya haşlama et (beyaz veya kırmızı, yağsız olabilir)

Salata

Komposto

Ekmek

 

               Gece

Süt veya ıhlamur

B.peynir

Ekmek

  • 13 Haziran, 2016