Etiket Okuyor Musunuz?

USA, New Jersey, Jersey City, Senior woman reading labels on canned food

Besinleri organik-inorganik maddeler (karbonhidrat,  yağ,  protein, mineraller, vitaminler) açısından analiz etmek tabii ki tüketici için mümkün değildir. Bu değerler ancak laboratuar şartlarında bilimsel analizlerle elde edilir. Tüketicinin etiket bilgilerini doğru yanlış ölçülerinde  değerlendirmesi ne gerekir ne de mümkündür. Etiket kontrolü hukuksal yaptırımlarıyla devletin denetiminde olması bizce en makul yoldur. Fakat son zamanlarda bireylerde özellikle light ürünlerin çok düşük kalorili veya kalorisiz olduğu algılanmasından dolayı, günlük tüketilen light ürün miktarında ve çeşidinde  artış gözlenmekte. Bu da günlük alınan kalori miktarında artışlara sebep olmakta. Etiket bilgilerinin algılanış biçimleriyle ilgili sorgulanması gereken  birkaç noktaya değinmek gerekiyor. Öncelikle az kavramı (yağı, kalorisi v.b azaltılmış) neye göre, ne kadar sorularını gündeme getiriyor.

Az yağlı-diyet-light  diye  piyasaya  sunulan  ürünlerin  normal  ürünlerle insanların, etiket üstünden algıladığı anlamda ciddi farklar yoktur. Yani bu ürünler referans ürüne göre çok az veya kalorisiz değildir.

Tüketicide etiket kavramını değerlendirme  şekli   ‘daha  az  kalori  alıyımdan’  ,’bu   diyet  daha  çok  yiyebilirim’  olursa light -diyet  tüketerek   total  olarak  daha   fazla kalori  alınmış olur. Örneğin light  tatlılarda sükroz  molekülü  yerine  yapay  tatlandırıcılar  kullanıldığı  halde oldukça  fazla  kalori değerleri vardır. Fakat kişiler şeker içermediği için bu besinleri çok fazla tüketebilmektedirler.

Bunun yanı sıra yapılan diğer bir hata da özel hastalıklarda tüketilmek için üretilen ürünleri sağlıklı bireylerin bilinçsizce ve sık tüketmeleridir. Daha az kalori alayım, zayıflayayım veya kilomu koruyayım derken tüketici kilo bile alabilmektedir. Burada önemli olan yeterli ve dengeli bir beslenme alışkanlığına hayatımıza yerleştirmek ve bu tür besinleri satın alırken besin değerlerini ve referans ürünler arasında ki farkları etiketten okuyup, değerlendirip; tüketim miktar ve sıklığını diyet uzmanına danışarak tüketmeleri en doğru ve en sağlıklı olanıdır. Unutmamak gerekir ki asla bir besin gıda teknolojisinin müdahalesiyle  sihirli bir hale gelmez.

  • 7 Haziran, 2016