Dondurma Hakkında Herşey

dondurmaa

Yaz aylarının vazgeçilmez  tatlısıdır dondurma! Fakat yemekte ve çocuğumuza yedirmekte hep düşünürüz. Acaba kilo alır mıyım, diyetimi bozar mı, çocuğum hasta olur mu veya içeriğinde renklendirmek için kullanılan birçok boya var acaba sağlığa zararlı mıdır gibi birçok soru gelir aklımıza. Dondurmanın yapımında süt ve süt ürünlerinin yanı sıra şeker, glikoz şurubu gibi tatlılık verici maddeler, bitkisel yağ ve/veya süt yağı, çeşidine göre çikolata, kakao, meyve, fındık/fıstık, karamel gibi besinler, sahlep, kıvam verici, doğal ve doğala özdeş aromalar bulunmaktadır. Yüksek miktarda süt içermesinden dolayı besin değeri açısından zengindir.

Dondurmada protein, karbonhidrat ve yağın yanı sıra A, B, C, D ve E grubu vitaminlerle birlikte kalsiyum, fosfor, magnezyum, sodyum, potasyum, demir ve çinko gibi mineraller de bulunuyor. Ağırlık artışı günlük tüketilen kalori miktarı ve harcanan enerji miktarı ile ilişkilidir. Dondurmanın kalori değeri diğer baklava, pasta gibi hamurlu tatlılara oranla çok daha düşüktür. Eğer siz sağlıklı ve dengeli besleniyorsanız ve egzersizinizi yapıyorsanız sorun yok o zaman!

Sağlıklı ve dengeli bir beslenme programında haftada 1-2 kez dondurma tüketimi önerilebilir. Önemli olan besinlerin tüketim sıklığı ve miktarının ayarlanarak beslenme programına konmasıdır.Özellikle çocuklarda fazla olan kalsiyum ihtiyacının karşılanmasında, enerji açığı olan çocuklarda tüketimi önerilebilir. Ayrıca diyabet (şeker hastalığı), kalp-damar hastalarına özel üretilen diyet dondurmalar da diyetisyeninize sorarak beslenme programınızda bulunabilecek gıdalardandır.

Fakat dondurma seçiminde ve tüketiminde dikkat edilmesi gereken noktalar vardır. Süt mikroorganizmaların kısa sürede üreyebileceği ve bireyde ciddi sağlık problemlerine sebep olabilecek bir besin öğesi olmasından dolayı dondurmanın mutlaka pastörize sütten yapılmış olması, üretim esnasında gıda maddeleri tüzüğüne uygun olan katkı ve renk vericilerin kullanılması, uygun paketleme ve etiketlemenin yapılmış olması, üretim sonrası dağıtımının soğuk zincire uygun yapılması önemlidir.

Fruktoz, meyve şekeri içeriği olan hurma, şeker içeriği yüksek bir meyvedir, içeriğinde %2 protein vardır.

İçeriğinde yüksek miktarda vitamin-mineral içerir. Sodyum, potasyum, kalsiyum, magnezyum, demir, fosfor içerisinde bulunan minerallerdir. Mineral bakımından içeriği zengindir. Ayrıca A vitamini, B1, B2, B3, B6 vitaminlerini içerir, antioksidant özelliği vardır. Enerji içeriği yüksektir. 100 gramında 225 kcal vardır. Kan şekerini hızla yükselttiği için şeker hastalarının tüketimi konusunda dikkat etmesi önerilir.

  • 10 Haziran, 2016