Corn in Cup (Bardakta Mısır) Yiyebilir miyim?

A basket of sweet corn, three ears partially husked

Mısır, yazın köz ve haşlama, kışın ise patlamış ve salataların üzerinde olmak üzere sofraların vazgeçilmez tadıdır. Özellikle son yıllarda ‘Corn in Cup’ (bardakta haşlanmış mısır) olarak ülkemizde de satışı ve tüketimi arttırmış. Bir orta boy mısır ortalama 90 gramdır. Mısırın besin değeri incelendiğinde 100 gr da 8.5 gr protein, 7.2 gr karbonhidrat, 4.3 gr yağ, 22 mg kalsiyum, 21 mg fosfor, karoten ve  B1 vitamini, niasin, C vitamini, folat gibi vitaminlerden zengindir. Yüksek lif içeriği vardır.  Diyabet, zayıflama diyetleri, böbrek – kalp hastalıklarında da tüketimini önerilen mısırın yapılan araştırmalarda sağlık açısından olumlu etkileri görülmektedir.

  • Mısır içeriğindeki vitamin değerleri ile özellikle kanda homosistein seviyesinin düşürülmesinde etkendir, homosistein seviyesinin azalması sonucunda kardiyovasküler hastalık riski azalmaktadır.
  • Folat içeriği ile yapılan araştırmalarda kolon kanseri oluşum riskinin azaldığı
  • Folat ve niasin içerdiği için  kötü huylu kolesterolün düşürülmesinde etken olduğu
  • İçeriğinde ki magnezyum sayesinde ise kan basıncının düşürülmesine, aterosklerozun engellenmesinde  etkilidir.
  • İçerisinde bulunan fitokimyasallar ile akciğer kanserine yakalanma riskini düşürdüğü
  • B1 vitamini içeriği ile hafızayı kuvvetlendirdiği
  • İçerğinde ki pantetonik asit ile adrenal bezlerin fonksiyonunu desteklediği
  • Yüksek posa içeriği ile barsak hareketlerinin hızlandırılmasına yardımcı
  • Ödem söktürücüdür ve vücuttan fazla suyun atılmasına yardımcı

Mısır hem yağ, hem de karbonhidrat içeriğinden dolayı tüketildiğinden kan şekerini hızla yükseltmez. Bu yüzden diyabetik hastaların diyetlerinde tüketilebilir. Yağ ve karbonhidrat içeriği ile doygunluk vermesi, kan şekerini hızla yükseltmemesi, lezzetli olması, barsak hareketlerini hızlandırması sebebi ile zayıflama diyetlerinde de özellikle ara öğünlerde tüketilebilecek ekmek grubu içerisinde bulunan alternatif bir besindir. Özellikle yağsız olarak patlatılmış mısır patlaklarının 1 su bardağı kadar miktarını 1 dilim ekmek yerine tüketilebilir.

Dünyada mısır üreten 157 ülke arasında yurdumuz, mısır ekim alanı bakımından 34.ülke; toplam üretim bakımından 25. ülke ve birim alandan alınan verim açısından 44. ülke durumundadır.  Türkiye de patlamış mısır, haşlanmış mısır, mısır ekmeği, pilav ve salatalarda da özellikle mısır tüketimi fazladır.

Omega-6; mısır yağı, soya fasulyesi yağı, ayçiçek yağı, aspur (yalancısafran) yağı, ceviz, balkabağı çekirdeği ve keten tohumu yağında bulunur. Mısırözü yağı Omega-6 yağ asidi içeirir; vücutta; enerji üretimi, kan akışındaki oksijenin yayınımı, hemoglobin üretimi, trigli-serid ve kolesterol seviyelerinin düşürülmesi, beyin ve sinir dokularının gelişimi, hücre zarında sıvı geçişlerinin kontrolü, insülin ve kan şekeri seviyelerinin dengelenmesi, artrit (mafsal-eklem iltihabı) için tedavi, iltihap giderici etki, iltihaplı ve yangılı hastalıklarda yardımcı, astımda rahatlatıcı, adet öncesi ağrılar sendromlarında rahatlatıcı, allerjik reaksiyonların azaltılması, bağışıklık sisteminin güçlendirilmesi, deri dokusuna yardımcı, su tutmanın azaltılması, sedefi azaltıcı veya hafifletici, sakinleştirici etki ve ruhsal durumu düzenleyici olarak da çok önemli görevler yapmaktadır.

 

                     Omega-6 eksikliğinin belirtileri şunlardır:

  • Egzema benzeri deri kızartıları
  • Saç kaybı
  • Karaciğer dejenerasyonu
  • Davranış bozuklukları
  • Böbrek dejenerasyonu
  • Susuzlukla beraber aşırı terleme
  • Bezelerde kuruma
  • Enfeksiyonlara karşı hassasiyet
  • Yaraların geç iyileşmesi
  • Kadınlarda düşük riski
  • Artrit ve benzeri hastalıklar
  • Kalp ve dolaşım sistemi rahatsızlıkları

Corn in cup yani bardakta satılan mısırları tüketebiliriz fakat dikkat edilecek nokta lezzet vermek için mısıra karıştırılan tereyağı tarzı yağlı besinlerden uzak durmak ve mısırı çok tuzlu şekilde tüketmektir. Corn in cuplar özellikle dışarıda olduğumuz ve ara öğün için tüketebileceğimiz gıdalar bulamadığımız durumlarda bize yardımcı olabilmektedirler.

  • 10 Haziran, 2016