Çocuğunuz Kiloluysa Atacağınız İlk 10 Adım

14.cocugunuz kiloluysa atacagınız ilk 10 adım

Çocukluk obezitesi çocuğun ileriki gelişimi için çok önemli bir durumdur. Çocuklukta ve ergenlikte obezite ve kilo problemi yaşayanlar ileri ki yaşlarında hem kilo hem de kronik hastalıklara yatkınlıkları diğer çocuklara göre daha fazla oluyor. Bu yüzden büyüme döneminde çocuğunuzun kilo problemi varsa hemen önlem almaya başlamanız gerekir. Bu noktada ebevynlerin davranışları ve atacakları adımlar çok önemlidir çünkü çocuk sağlık risklerini farkında değildir ve o yaşta kilonun ciddiyetini anlayamayabilir. Bu yüzden bilinçli ebeveynlerin izlemesi gereken ilk 10 adım;

  1. Çocuğunuzu bir pediatriste götürün:

Çocuğunuzun kilo almasının tek sebebi fazla yemek yemek olmayabilir. Tıpkı bizde ki gibi çocuklarda da hormonel bozukluklar, tiroid , şeker gibi problemlerden kaynaklı kilo artışı olabilir. Bu yüzden öncelikle çocuğunuzun pediatrist- çocuk hastalıkları doktoruna götürüp hormonlarını kontrol ettirin. Çoğu anne baba çocukta tiroid olmaz, şeker mi bozulur diye doktora danışmamaktadır. Oysa bu yaşlarda oluşabilecek onlarca hormonel hastalık olabilir.

 

  1. Çocuğunuzla beraber beslenme günlüğü çıkarın

Dürüst bir şekilde 3 gün boyunca çocuğunuzun tüm yediklerini bir kağıda yazın ve nerelerde hata yapıldığını görün. Örneğin akşam üzeri mi çok atıştırıyor, öğle yemeği mi az tüketiyor, hangi besinleri tüketmiyor, süt içiyor mu, sebze mi az tüketiyor, hepsini net şekilde görün. Sorunlar ortaya çıkacaktır.

 

  1. Doğru buzdolabına

Buzdolabınızı ve mutfak dolaplarını tamamen abur cuburdan ve yenmemesi gereken besinlerden temizleyin. Atıştıracak sağlıklı besinler hazırlayın. Kuru ve taze meyve , süt, meyveli yoğurt v.b sevdiği sağlıklı besinlerden tekrar buzdolabınızı düzenleyin.

 

  1. Okulda öğretmeni ile konuşun

Sağlıklı beslenmeyle ilgili çabalarınızı, neler yaptığınızı ve gidişatı sürekli öğretmeni veya öğretmenleri ile paylaşın, hatta öğretmeniniz de onu desteklemesini sağlayın. Öğretmeninden öğle yemeklerinde ve teneffüslerde neler yaptığı ve yediği konusunda tüyolar alabilirsiniz. Ayrıca öğretmeni de onu bazı besinleri yemeye zorlamayacaktır ve öğle yemeğini bitirmediği için ona kızmayacaktır. Bilgi paylaşımı iyidir.

 

  1. Spor yapmasını sağlayın

Siz  ne kadar iyi bir beslenme düzenlerseniz düzenleyin, çocuğunuz hareket etmezse hiç bir şey yolunda gitmez. Bu yüzden öncelikle çocuğunuzun sevdiği bir spor dalına, onu zorlamadan eğilmesini sağlayın. Evet size biraz zor olacak ama yüzmek istiyorsa bir havuza yazdırın veya sokakta basket oynamasına izin verin. Hiç bir şey yapmak istemiyorsa ailece uzun yürüyüşlere çıkın evde bol bol oyun oynayın.

 

  1. Örnek olun

Ona her konuda spordan, yemek yemeye, her şeyde örnek olun. Hadi şimdi ben yürüyüşe çıkıyorum ve sen de benimler geliyorsun çok iyi bir yaklaşımdır fakat hadi kalk git spor yapman gerekir tarzı konuşmalar ters teper. Ben yemek yemek istemiyorum ama senin öğle yemeğin hazır, senin öğün atlamaman gerekir tarzı bir yaklaşım yanlıştır, yemeseniz bile onunla sofraya oturun.

 

  1. Hataları düzeltme

Yazdığınız günlükte ki hataları ayrı bir yere yazın ve karşısına beraber nasıl düzelteceğinizi konuşun. Örneğin

Hata: akşamüzeri okuldan çok aç geliniyor, abur cubur atıştırma fazla

Nasıl düzeltilecek?

saat 16:30’ta eve geldiğinde abur cubur yerine küçük bir sandviç ve süt içilecek

Hata: meyve tüketimi çok az

Nasıl düzelecek?

Evde mutlaka sevdiği kuru meyveler olacak ve ara öğün saatlerinde onlar tüketilecek şekilde programa yazılacak.

 

  1. Israr ve kavga etmeyin

Öğle yemeğini sürekli kantinden hamburger yiyerek geçiren bir çocuğun hatalarını düzeltirken, bundan sonra sulu yemek yanında götüreceksin kararını verdiğinizde o da sizi desteklemelidir. Hayır , benimle dalga geçerler diyor ve ısrar ediyorsa, zorlamayın. Daha farklı seçenekler arayın. Örneğin kantinde satılan diğer seçenekleri sorun, tost, sandviç?

 

  1. Evde düzeni kurun

Sağlıklı beslenmeye başlandığının 3. günü eve gelen misafirler için börek, çörek yaparsanız veya bu gün hafta sonu ne istersen ye, bu gün diyet yok diye istikrarsız devam ederseniz bu iş yürümez. Ne olursa olsun, hangi koşulda olursa olsun siz sağlıklı beslenmenizi bozmayın. Örneğin eve gelen misafirinize, pekmezli, az yağlı kek, kısır , meyve tatlısı gibi seçenekler hazırlayın, düzeni bozmayın.

 

  1. Mutlaka yardım alın

Kendi kafanıza göre, ben diyeti biliyorum diyerek ekmeği çocuktan almayın, ya ada bu işi makarna – pilav yememek sadece gibi basit görmeyin. Bu adımları attıktan sonra mutlaka bir diyetisyen ile beraber çalışın. Diyetisyen o yaşta bir çocuğa diyet yazmayacaktır, yalnızca beslenmesini düzenleyecek ve gerekli besinleri aldığına emin olacaktır. Profesyonelle çalışmak her zaman iyi sonuçlar getirir.

  • 5 Haziran, 2016