Beyin Sağlığı ve Beslenme

beyinnnnn

Tüm vücut organlarının sağlıklı fonksiyonlarını devam ettirebilmesi için yeterli ve dengeli beslenme büyük önem taşımaktadır. Organların fonksiyonlarının devamı için başta vitamin ve minerallerin yeterli ve düzenli alınması gerekmektedir. Beyin fonksiyonlarının devamı, hafızanın güçlenmesi, sinir sisteminin kuvvetlenmesi, algılama yeteneği, dikkati arttırmak için omega-3, beta-karoten, B12, B1,  B6, C ve E vitamini özellikle önem taşımaktadır.

B1 vitamini; zihinsel faaliyetler üzerinde etkilidir, beyin fonksiyonlarını düzenler, konsantrasyonu ve öğrenmeyi kolaylaştırır. B1 vitamini yumurta sarısı, karaciğer, bakla, balık, bezelye, kahverengi pirinç, hububatlar, buğday, kümes hayvanları, yer fıstığı, brokoli, kuru üzüm ve erik, yulaf ezmesi, bürüksel lahanasında yüksek miktarda bulunur.

B12 vitamini beyin ve sinir sistemi üzerinde etkilidir.B12 vitamini sadece hayvansal gıdalarda vardır bu yüzden vejeteryan olan kişiler risk altındadır. Süt, peynir, balık , yumurta, biramayası, soya, deniz yosunlarında bulunan B12 nin düzenli tüketimi önemlidir.

Omega-3 özellikle sinir, retina hücre yapılarına katılarak, sinir sistemi gelişimi, beyin fonksiyonlarının devamı, hafızanın güçlenmesi için büyük önem taşır. Omega –3 mutlaka düzenli yediklerimizle almamız gereken bir yağ asidi türüdür, vücutta üretilmez. Haftada 2-3 defa balık ve haftada 2-3 kez 5-6 fındık, 1-2 ceviz tüketerek ihtiyacımız olan Omega-3 ü karşılayabiliriz. Yalnız burada dikkat edilmesi gereken nokta yağ asitlerinin birbiri ile dengeli alınmasıdır. Örneğin siz yeteri kadar balık tüketebilirsiniz fakat ayçiçek, mısırözü, soya gibi sıvı yağlarda bulunan omega-6 yı yeterli miktarda tüketmediğinizde vücutta yağ asitlerinin kullanılırlığı azalacaktır. Bu yüzden zeytinyağı, soya, ayçiçek gibi yağları da günlük enerji ihtiyacınıza göre belirli miktarlarda düzenli tüketmelisiniz.  Fındık, ceviz; içeriğinde bulunan zengin Omega- ve E vitamini içeriğinden dolayı günde 2 ceviz, 5 fındık düzenli tüketimi önerilmektedir.

B6 vitamini sinir hücrelerinin yapımında ve beyin fonksiyonlarının devamı için önemli bir vitamindir. Avokado, soya fasulyesi, patates, sebzeler, kuruyemiş, et, yumurta, karaciğer bu yönden zengindir.

  • 11 Haziran, 2016